Een filmimperium in Rotterdam en Amsterdam

Ton van der Stelt 20 augustus 2019
Het levensverhaal van Abraham Tuschinski in een vrij bewerkt scenario en geen opsomming van feiten. Uiteraard wel gebaseerd op historisch onderzoek.
Vanaf dat Abraham vanuit Polen naar Nederland komt volgen we hem. Het verhaal is als een film geschreven. De auteur zit in de zaak en de film over Tuschinski neemt dus aanvang dat hij vanuit Polen komt. De Rotterdamse jaren en dan komt daar later Amsterdam ook bij. We volgen de familie maar ook de zwagers en echtgenotes waaronder Hermann Gerschtanowitz.
In mijn prive leven heb ik de verhalen over Tuschinski en o.a. partner Gerschtanowitz mogen vernemen. Er was mij wel wat bekend maar nu het totaal op deze manier gelezen te hebben leeft het helemaal en niet alleen het feit van succes in Amsterdam dat eindigde met de dood in Auschwitz.
De kledingmaker die bioscoopeigenaar werd en het werd steeds mooier ondanks de concurrentie tot de Tweede wereldoorlog en opkomst Jodenvervolging.
De schrijfstijl is dik in orde, op een gegeven moment ben je zo opgenomen in de roman dat je de personen hoort praten, het is echt goed en beeldend geschreven .
Op naar je favoriete boekhandel

Meer recensies van Ton van der Stelt