Meesterlijke verteller

Ton van der Stelt 14 oktober 2023
De schaduw van Vermeer
Jeroen Windmeijer

Komt het geheim van de Hollandse meester aan het licht?

Thriller verschenen op 3 oktober 2023
Paperback 415 bladzijden
Uitgeverij Harper Collins

De Delftse geschiedenisdocent Fabian de Ligt had niet gedacht dat zijn middag zo een dramatische wending zou nemen. Wat een rustig gesprek over de schilder Johannes Vermeer had moeten zijn, eindigt desastreus als de geïnterviewde expert ineens dood neervalt. Hij mompelt nog net: Mij....Mij......

Dan gaat het verhaal verder en er volgen diverse inbraken, mysterieus zelfs, die lijken met Vermeer te maken te hebben. Schilderijen verdwijnen uit musea, waaronder zelfs vervalsingen. Op zich bijzonder. Ongewild raakt Fabian betrokken bij deze zaak en wordt zelfs een doelwit.

De waarheid achter de verdwenen schilderijen en de Hollandse grootmeester dreigt aan het licht te komen. Maar iemand zet alles op alles om die in het duister te houden.....

Wat een perfecte schrijfstijl en wat een spannende thriller en wat een belevenis dat Delft eveneens, naast de schilder Vermeer, centraal staat. Tijdens het verhaal weet je gewoon waar je bent of loopt en welk musea je bent. Echt zo goed aangegeven en verwoord. Je wordt meegezogen of je in Delft ben, echt helemaal in het verhaal. Filmisch Delft.

Naast Fabian maak je verder kennis met diverse personages, goed uitgewerkt en tot aan het einde van de thriller blijf je in spanning tot je eindelijk weet van hoe en wat.

Echt Jeroen is een meesterverteller, wat zit deze thriller goed in elkaar met veel wetenswaardigheden van over Vermeer en Delft tot aan de epiloog. Klasse apart.

Ik zou zeggen het is mooi weer nog even naar je favoriete boekhandel voor De schaduw van Vermeer van Jeroen Windmeijer.

Nog een detail achterin deze thriller kom jr een routekaart tegen:
Wandel door het Delft van Johannes Vermeer. Dat kan ik je ook aanbevelen, meer details achter in het boek.

Meer recensies van Ton van der Stelt