Liefde is sterker dan oorlog

Ton van der Stelt 10 oktober 2023
Het meisje met de halve ster
Judith Visser

Rotterdam, 1940
Een onverwachte vriendschap in een onmenselijke tijd.

Paperback 460 bladzijden
Uitgeverij Harper Collins

Na drie jaar aan deze roman te hebben gewerkt, verschijnt vandaag, 10 oktober 2023, deze prachtige roman.

Een roman die begint aan het begin van de Tweede Wereldoorlog. We maken kennis met de half Joodse Debra en haar ouders en broertje Siem. Tevens de collie Tess.

Rotterdam wordt gebombardeerd en dat is het begin van dit epos.

Er wordt veel platgebombareerd zo ook, de Rotterdamse Diergaarde. Door de chaos en alle ravage vluchten er dieren de tuin uit. Zo ook een jonge wolf, Chaver genaamd.

Door de oorlog worden Debra en Chaver opgejaagd die elkaar vinden in het diepst van hun wanhoop. Kunnen zij samen overeind blijven?

Judith Visser neemt ons mee naar de vijf oorlogsjaren en erna.
De anti Joodse maatregelen volgen elkaar snel op en wat betekent dat voor de familie?

Eenmaal begonnen aan de roman was voor mij, blijven lezen op vrije momenten weer de oorlogsjaren in. De schrijfstijl is zo mooi, je krijgt een brok in je keel bij de bombardementen op de Rotterdamse Diergaarde. Een roman, dat voor mij althans, zeer filmisch is geschreven. De schrijfstijl liet mij het hele verhaal erg intens beleven. De spanning voel je als er weer een nieuwe verordening komt voor de Joodse bevolking.

Je ziet een meer dan gehavende stad en een jonge wolf is gevlucht en wordt opgevangen door een veearts en ze worden maatjes. Dit is ook zo mooi intens beschreven, de wolf leeft echt en je zou willen dat het jouw maatje wordt.

De oorlogsjaren gaan verder voort en Debra neemt een beslissing om uit de stad weg te trekken. Haar familie wordt uit elkaar gerukt.

Chaver is ondertussen ook gevlucht en ze komen elkaar in een bosrijk gebied tegen. De liefde van de vrouw voor de wolf en van de wolf voor de vrouw. Zo mooi eerlijk oprecht beschreven.

Hoe overleven ze de oorlog. Een schitterend epos waarin veel gebeurd om te overleven, waarin werd gedacht dat de Duitsers toch niet zo heel erg waren. Tot er steeds meer maatregelen kwamen.

Debra en Chaver samen verder.

Een roman die me regelmatig een brok in mijn keel bezorgde. Hoe sterk beschreven de oorlogsjaren, een kwestie van overleven en gebeurtenissen en de liefde van een jonge wolf en jonge vrouw.

Het boek ligt vandaag bij je favoriete boekhandel en ga maar even langs, zo mooi, ondanks de oorlog, hoe mooi is oprechte liefde.

Meer recensies van Ton van der Stelt