Het onmogelijke toch mogelijk maken

Ton van der Stelt 06 september 2023
Het onmogelijke manuscript
Govert Derix
Gebonden editie 230 bladzijden
Uitgeverij Magonia
Roman
De hoofdpersoon uit deze roman krijgt een afwijzing van zijn uitgever. Tevens heeft hij voor het eerst van zijn leven serieus ruzie met zijn wederhelft, echt na dertig jaar huwelijk
Door deze gebeurtenissen besluit de hoofdpersoon af te reizen naar Brazilië, naar zijn zwager. Deze leeft middenin de uitbundige natuur en heeft zeker een rustige schrijfplek.
Tijdens het verhaal reis je mee naar Brazilië en maakt kennis hoe de hoofdpersoon daar leeft. De gesprekken met zijn zwager over het onmogelijke manuscript en we gaan mee wat hek bezighoud, de charismatische volksheld Theo Rackett en zijn idealistische tegenpool Herman Bensaude. Wat heeft Lissabon van doen met dit verhaal en de wereldpers is getuige van het onmogelijke en toch blijkt dit de redding van de wereld in zich te dragen.
Een prachtige combinatie valt het boek ten deel, grappig, diepgravend, de prachtige schrijfstijl. De volzinnen en de combinatie van gedachten op filosofische prikkels, wijze, maakt het verhaal spannend, speels en moest zelfs lachen. Ben erg enthousiast en voor ik te veel weergeef zeg ik snel naar je favoriete boekhandel.

Meer recensies van Ton van der Stelt