Omgaan met de dood !

Ton van der Stelt 10 december 2023
Stervelingen Fokke Obbema

Uitgeverij Atlas Contact
Paperback 352 bladzijden

Met prachtige portretten van Stephan Vanfleteren.

Namens de Club van Echte Lezers las ik Stervelingen.

Een boek met 40 gesprekken met mensen die niet meer om de dood heen kunnen of willen. Omdat ze beroepsmatig veel met hem te maken hebben of omdat ze de dood op enig moment in de ogen hebben gekeken.
Een terminale twintiger, een bijna honderdjarige milieuactiviste, een advocaat met bijna doodervaring en zo in totaal 40 personen.

Beïnvloedt de zekerheid van onze dood de keuzes die we in het leven maken? Kunnen we het besef van onze sterfelijkheid maar beter zo veel mogelijk verdringen, de gangbare houding, of is het juist van belang in het volle besef ervan te leven?

De 40 gesprekken laten zich niet achter elkaar lezen en dat is ook niet zo gek, dat je langer met dit boek bezig bent om te lezen. De gesprekken kunnen zeer heftig zijn, je moet het even laten bezinken.

Ieder gesprek begint met een foto van de geïnterviewde, de naam en beroep. Een oriëntatie en daarna de vragen van Fokke. Bij de geïnterviewden verschillende vragen dat is te merken hoe het gesprek vordert en het begin is gestart.

De dood staat centraal in het leven van de mensheid, hoe ga jij ermee om en de 40 geïnterviewden.

Het is fijn dat dit boek er is, een boek om te bespreken in de wereld van de zorg, ook in de vrijwilligerswereld Zorg.

Goed om te lezen te bespreken en er mee om te gaan.

Meer recensies van Ton van der Stelt