Palliatieve zorg gaat verder

Leven in termijnen Waheeda Shadood
Uitgeverij Jurgen Maas
Paperback 160 bladzijden
Verschenen 19 september 2023

Op de achterkant van de cover staat vermeld:
Een eerlijke, soms ruwe en aangrijpende biografie die taal, cultuur en landsgrenzen overstijgt.

Een autobiografie, roman vanaf geboorte tot nu, nu is 56 jaar.

Een verhaal over ongeneeslijk ziek zijn, het leven van Waheeda kwam tot stilstand toen de diagnose uitgezaaide kanker werd verteld. Je leven staat stil en je wilt weten wat er nog allemaal kan gebeuren om verder te leven als palliatieve persoonlijkheid. Het woord zieke weten we wel, maar hoe ga je hiermee om en wat zal de toekomst voor jou nog gaan brengen. Autobiografie haar leven komt voorbij en dat weet ze soms mooi te delen in toen en dan heeft ze een afspraak in het ziekenhuis en zo komt het verleden en heden weer samen. Het is eerlijk, geen valse sentimenten of een vorm van ik ben zielig, nee door gaan, terugkijkend op het verleden met wel degelijk een bewogen leven. In Suriname in Guyana, gescheiden ouders en bij wie woon je bij vader of moeder.
Leven met haar dierbaren die haar ondersteunen na een chemo.

Het is geen eenvoudig verhaal het gaat ook over het opruimen van ballast, negatieve zaken een plekje geven. Ook doorbreken van vaste patronen toen en nu. Maar vooral over de regie van je leven herwinnen. Immers sterven kan altijd nog. Juist nu, nu is het leven, ondanks een doodvonnis. Indringend.
Het leven is nu met wat mogelijk is na chemo of bestraling met de geliefde van nu.

Gelukkig beschikt Waheeda over een grote dosis humor, dat kom je ook tegen. Kortom ze dankt de uitgever dat ze haar verhaal mocht schrijven en waarvan gisteren het resultaat werd gepresenteerd.

Wens Waheeda nog een mooie tijd geregeld door haar eigen regie, hulp en samenzijn met haar geliefde en de artsen.

Boek is bij je lokale boekhandel verkrijgbaar.

Meer recensies van Ton van der Stelt