Indrukwekkend boek

Truus Heijnen 03 november 2023
Namens hebban.nl mocht ik het boek De vrouwen van de suikerrietplantage, geschreven door Ildefonso Falcones, lezen. Het boek wordt uitgegeven door uitgeverij Luitingh-Sijthoff.

Falcones is een Spaanse auteur en schreef reeds eerder diverse historische romans. Het boek werd vertaald in het Nederlands door Joke Mayer en Fennie Steenhuis en de omslag is ontworpen door Marry van Baar. De omslag trok meteen mijn aandacht.
Een blinkende afbeelding van suikerrietbladeren en een doffe afbeelding van de barakken van de slaven op een plantage. Deze afbeeldingen geven meteen weer waar het bij de plantage-eigenaren om draaide: suikerriet was belangrijk en de slaven totaal niet.

Het verhaal bestaat uit twee tijdlijnen: het verhaal over Kaweka, een tot slaaf gemaakte Afrikaanse vrouw, dat zich afspeel in Cuba in het midden van de negentiende eeuw. Zij maakt als slavin verschrikkelijke dingen mee en als ze de kans krijgt, vlucht ze de bergen in. Geholpen door sterke en bijzondere krachten maakt zij zich sterk voor vrijheid voor alle slaven.
Daarnaast wordt het verhaal over Lita verteld dat zich in het heden afspeelt. Lita is de dochter van een bediende die al jaren voor de rijke familie Santadoma werkt, net als haar grootmoeder. Lita gaat werken bij de bank van diezelfde familie en komt tot de ontdekking hoe de familie Santadoma aan hun fortuin gekomen is. Ze beseft dan dat racisme en onderdrukking nog steeds actueel zijn en ze gaat de strijd aan met de rijke familie als blijkt dat ze een familieband hebben.

De karakters in het boek zijn goed uitgewerkt met name dat van Kaweka. Zij is een zeer sterke en gedreven vrouw.

De omstandigheden waarin de slaven leefden en werkten zijn gedetailleerd beschreven en mensonterend. Dat maakte veel indruk op me.

Voor mij is dit boek een eerste kennismaking met deze auteur. Wat mij tegenvalt is de schrijfstijl. Veel zinnen zijn veel te lang en ik moest geregeld de lange zinnen twee keer lezen. Dat maakte het lezen minder gemakkelijk en storend.
Ondanks dat is het een indrukwekkend boek dat veel vertelt over het slavernijverleden in Cuba dat toentertijd een kolonie van Spanje was.

Meer recensies van Truus Heijnen