Spannende literaire thriller!

Truus Heijnen 24 november 2023
Anya Niewierra combineert het werken als algemeen directeur bij Visit Zuid-Limburg met het maken van schilderijen en het schrijven van thrillers. Het Dossier verscheen in 2017 en is nu opnieuw uitgegeven door Uitgeverij Luitingh-Sijthoff. Het nieuwe boek is voorzien van een prachtige boekomslag die doorloopt op de zijkanten.

Het Dossier vertelt het verhaal van weduwe Josta Bresse, een kunstenaar. Op een ochtend word ze wakker en ze blijkt slachtoffer te zijn van orgaanroof. Ze doet hiervan aangifte bij de politie maar als de recherche onderzoek doet, doen zich problemen voor inzake haar identiteit. Josta vermoed dat dat te maken heeft met de tijd dat ze in de DDR woonde. Ze werd daar gedwongen om schilderijen te vervalsen die werden verkocht aan het Westen. Van die verkopen werd een dossier bijgehouden. Met hulp van een Duitse journalist gaat ze op onderzoek uit. Ze wil het dossier in handen krijgen maar dat gaat niet zonder slag of stoot als ze wordt geconfronteerd met haar verleden.

Het verhaal wordt verteld door Josta en een tweede persoon. Hierdoor wordt de spanning opgevoerd en blijf je lezen. Uiteindelijk valt alles samen. Het plot is verrassend en onverwacht.

De schrijfstijl van Anya is ontzetten mooi. Als de natuur wordt beschreven zie je zo de heuvels en bomen voor je. Het is merkbaar dat Anya zelf schildert. Ze schrijft met veel kennis over schilderijen en verfkleuren.
Het personage Josta is heel goed weergegeven, je voelt haar grote angst en haar wanhoop en leeft met haar mee.
Over het leven in de voormalige DDR lees je verschrikkelijke maar ware feiten. Anya heeft hier veel onderzoek naar gedaan.

Ik heb alle boeken van Anya Niewierra gelezen en mijn favoriet is toch echt Het Dossier.
Voor liefhebbers van literaire thrillers is dit boek een aanbeveling!

Meer recensies van Truus Heijnen