Bijzonder mooi verhaal

Twaatje 22 maart 2024
In het jaar 1828  werd er in Duitsland, Neurenberg een jongen van ongeveer 17 jaar, op een plein gevonden. Hij kon niets, nog amper niet lopen. Hij praatte niet, kon niet lezen of schrijven. Her was net een kleuter in een volwassen lijf. Hij had een briefje bij zich waarop zijn naam stond; Kaspar Hauser. Deze Kaspar Hauser riep heel veel vraagtekens bij iedereen op. De één vond het een bedrieger en een oplichter, en een ander had met hem te doen en leerde hem van alles. Het was een snelle leerling. Het vermoeden ging dat hij zijn hele leven in een kelder opgesloten is geweest. Dat klinkt als een bizar verhaal, en dat is het ook. En het is een verhaal wat echt gebeurd is. Kaspar Hauser is echt gevonden toendertijd en tot op de dag van vandaag is zijn leven nog steeds een groot vraagteken. Er gaan allerlei theorieën in de rondte. Kristien Dieltiens heeft rond dit gegeven over Kaspar een boek geschreven en dit heeft ze voortreffelijk gedaan. Ze heeft gebruik gemaakt van twee verhaallijnen die uiteindelijk samen komen. Zo lezen we vanuit Manfred, een jongen die geboren is met een hazenlip. We lezen over het wel en wee over zijn leven van kleine jongen af aan tot volwassen man. Hij heeft geen gemakkelijk leven. Hij wordt veel gepest door zijn hazenlip. Maar zijn spirituele heiligen kaarten helpen hem door rot periodes heen. En we lezen ook over Kaspar door middel van zijn dagboek. Zo krijg je een inkijkje hoe zijn leven in de kelder was, en zijn leven daarna. Het boek speelt zich natuurlijk af in begin 1800, en Kristien heeft het tijdsbeeld, de sfeer, en de gebruiken uit die tijd zeer goed weten over te brengen. Er werd in die tijd heel anders gereageerd op bepaalde dingen. Ik was echt geboeid door het boek en de beide hoofdpersonen. Het verhaal van de mannen liet me niet los en ik leefde met ze mee. En doordat Kaspar Hauser echt geleefd heeft, kom je door middel van Google er al snel achter hoe het met zijn leven is vergaan. Maar de manier waarop de auteur in zijn hoofd is gekropen is knap gedaan. Daardoor kreeg je nog meer compassie voor hem. Het is een boek dat ik ondanks dat ik de cover wel heel erg mooi vind, misschien niet zo snel zelf opgepakt zou hebben in een boekenwinkel, maar ik ben echt heel blij dat ik de mogelijkheid kreeg om het boek te lezen. Ik vond het echt een heel mooi, ontroerend, en aangrijpend boek. Een aanrader als je graag historische boeken leest.

Meer recensies van Twaatje