...ik vraag mij af.....

Verbeelding 07 oktober 2020
Vorig jaar werd aangekondigd dat Lee Child zijn schrijverspen (lees: de Jack Reacher-serie) zou overdragen aan zijn broer, Andrew Child. Niet meteen in 2019 met het boek “Blauwe Maan” maar met het boek dat in 2020 zal uitkomen.
Ik heb het boek “Blauwe Maan” inmiddels gelezen en ik vraag mij af of Andrew Child in dit boek toch niet alvast een paar hoofdstukken, of anders passages heeft geschreven, of althans een behoorlijke inbreng heeft gehad in het verhaal. Want alhoewel dit boek in veel opzichten een typische Jack Reacher verhaal is (een man van weinig woorden, stoicijns, die opkomt voor de onschuldige, onrechtvaardig behandelde burger), zijn er toch wel opmerkelijke afwijkingen te ontdekken.

Want bijvoorbeeld, waar is zijn tandenborstel gebleven en waarom was er dit keer geen kledingwissel? De trouwe lezer van de Jack Reacher-boeken weet wat ik bedoel.

Maar wat een haast principieel verschil is: in de voorgaande 23 boeken paste Jack Reacher zijn “eigen” wetten, gebaseerd op wat híj moreel juist en verantwoord acht, toe op diegenen die in zijn ogen ‘fout’ waren: diegenen die zijn wetten overtraden en die het verdienden op gepaste (en meestal niet op de meest vredelievendste) wijze te worden bestraft. Maar in dit boek laat hij anderen (Abby en één van de muzikanten, de naam ben ik even kwijt) beslissen óf en in welke mate een crimineel moet worden bestraft. Een nogal ingrijpende verandering, vind ik !

En als klap op de vuurpijl: in dit boek wordt Jack Reacher lelijk genoemd! Lelijk, nota bene! Dat wordt niet één keer, niet twee keer, neen dat wordt echt méérdere malen genoemd, en hoe vaker ik dat las, hoe meer mijn irritatie begon te groeien.
Jack Reacher, LELIJK??? Je bedoelt mijn held, de reus van bijna 2 meter lang, gespierd en met een borstomvang waar je u tegen zegt, de man met halflang donkerblond haar en doordringende, ijsblauwe ogen (zucht) ? Welke oelewapper durft te beweren dat Jack Recher lélijk is? Welke oelewapper denkt dit straffeloos te kunnen zeggen? Blijf verdorie áf van “mijn” held Jack Reacher!

Ik hoop van harte dat deze trend zich niet voortzet. Ik heb altijd met ontzettend veel plezier de Jack Reacher boeken gelezen en keek elk jaar vol verwachting uit naar het volgende boek. Maar nu wacht ik de publicatie van het volgende boek met de nodige scepsis af. Ik heb zo mijn twijfels…..

Meer recensies van Verbeelding