de liefde voor boeken

Verbeelding 23 mei 2020
Dit was een héérlijk boek om te lezen. Allereerst vanwege de persoon Juliette, een ietwat eenzame jonge vrouw in wiens leven boeken en het lezen van boeken centraal staat. Zij (neemt jou bij de hand en) leidt jou in haar leven langs al haar obstakels van twijfels en onzekerheden. Hoewel zij tot dan toe een saai, doelloos en voorspelbaar leven leidt, verandert alles op het moment dat zij van haar dagelijkse routine afwijkt en een wandeling maakt.

“..en haar blik viel op een hoge dubbele deur van roestig metaal die door een boek – een bóék – op een kier werd gehouden. Op de deur zat een bord van geëmailleerd metaal dat zo uit een film over de oorlogsjaren leek te komen, vond ze, waarop in grote blauwe letters stond: BOEKEN ZONDER GRENZEN.” (pag. 19)

Zij ontmoet Zaïde en Soliman, een ontmoeting die ogenschijnlijk toevallig lijkt maar het toch niét is als je, net als Juliette, ontdekt dat boeken een magische kracht hebben. De dromerige en fantasierijke Juliette raakt gefascineerd door deze man Soliman, die in zijn ‘kantoor’ volgestapeld met boeken lijkt te wonen en ervan overtuigd is dat boeken de kracht hebben om mensen en hun levens te veranderen. En degene die ervoor verantwoordelijk is dat het juiste boek bij de juiste persoon terechtkomt, is de doorgever.

“Hij zal een lezer voor ze moeten kiézen. Of een lezeres. Iemand die hij al heeft geobserveerd, of zelfs gevolgd, om te weten te komen welk boek deze persoon nódig heeft.”(pag.34)

Als Soliman voor onbepaalde tijd weg moet, neemt Juliette op zijn verzoek zijn werk over, aanvankelijk aarzelend en onzeker maar naarmate de tijd verstrijkt zelfverzekerder en doelgerichter.
Zij ontdekt allereerst dat boeken verbindend werken. Want net als de mensen in de metro die met hun boek in de hand, al dan niet daadwerkelijk lezend, regelmatig datzelfde ritje maken, observeert ook zij haar mede-lezers en vraagt zich af wie de mens áchter dat boek is.
En als zij één van die mede-lezers van de metro ontmoet (de man met de groene hoed) in de werkruimte van Soliman, blijkt dat hun liefde voor boeken verder gaat dan alleen maar het lezen daarvan. In hun beleving zijn boeken niet louter objecten om te lezen en dan weg te leggen; boeken hebben een eigen wil en kunnen ook zelf beslissen of zij blijven waar ze zijn of dat ze op reis gaan naar een andere plek of naar een andere lezer.

“Juliette was passief getuige van de steeds verdergaande invasie van haar ruimte, ze bood geen weerstand, verplaatste alleen af en toe een boek naar haar bureaula wanneer ze drie keer over hetzelfde exemplaar was gestruikeld dat van een stapel of een plank was gevallen wat volgens haar betekende dat het boek bij haar weg wilde, of dat het in elk geval niets meer van het appartement wilde weten.’(pag 73)

En hoewel Juliette regelmatig twijfelt of zij de verantwoordelijkheid van doorgever (of bookcrosser) wel aankan, is zij ook opgelucht als ze merkt dat boeken – of de gever zich al dan niet bewust is van zijn/haar keuze – de levens van mensen inderdaad kunnen veranderen. Haar ex-collega Chloe en haar voormalige werkgever hebben beiden, na het lezen van hun door Juliette cadeau gegeven een andere weg gekozen. En uiteindelijk is het ook Juliette’s leven die daardoor verandert. Haar kleine, benauwend leventje laat zij achter zich door letterlijk op weg te gaan, de wijde wereld in, in een geel bestelbusje volgestopt met boeken.

“Straks heb ik mijn busje vol boeken en daarmee ga ik naar de mensen in de dorpen toe, en dan neem ik de tijd om ze te leren kennen, in elk geval een beetje. Dat maakt het makkelijker. Om hun advies te geven, bedoel ik. Om het goede boek te vinden. Voor hen.”(pag 152)

Het boek is licht en luchtig beschreven, net als de dromerige Juliette, en misschien dat niet alle personages uitgediept zijn maar daar gaat het ook niet om. Dit verhaal gaat over de liefde voor boeken: de zintuiglijke waarnemingen bij het openen en vasthouden van een boek, het plezier van het lezen, de betekenis van het boek voor het lezer, en de weg die het boek aflegt van lezer tot lezer – of het boek dat bij je blijft om te koesteren, je hele leven lang.

Meer recensies van Verbeelding