Een héérlijk boek om te lezen!

Verbeelding 21 december 2019
Ik heb heel lang geleden een boek van Bertus Aafjes gelezen dat heette: Rechter Ooka-mysteries. Ik kan mij niet meer herinneren waar de verhalen over gingen maar wat mij bij is gebleven, is het plezier bij het lezen van dat boek. Toen ik bij toeval stuitte op het Spookklooster van Robert van Gulik, besloot ik dat te lezen in de hoop dat het mij datzelfde plezier zou geven. Het draaide in dit boek immers ook om een rechter, in het aloude Azie, die op zijn eigen unieke manier mysteries oploste. En gelukkig werd ik niet teleurgesteld.

Het gaat in dit verhaal om onverklaarbare gebeurtenissen tijdens een ongepland verblijf in een oud klooster en de onopgeloste verdwijning van 3 jonge vrouwen. Dit boek las als een ouderwetse who-dunnit-verhaal, en met ‘ouderwets’ bedoel ik niets negatiefs, integendeel. Dit boek deed me denken aan de misdaadverhalen van Agatha Christie, verhalen die ik toentertijd heb verslonden. In tegenstelling tot de boeken van Christie, speelt dit verhaal zich niet af in Engeland maar in Azie, het Azie van de 7e de eeuw zelfs. En alhoewel het oude Azie voor ons westerlingen een onbekende vreemde wereld is, met totaal andere gewoontes en gebruiken, weet de auteur door zijn prachtige beschrijvingen, zijn oog voor detail en zijn rake typeringen van de mensen en hun gedragingen je die wereld binnen te trekken en je deel uit te laten maken van die gemeenschap. Heel mooi gedaan. Het was een héérlijk boek om te lezen!

Meer recensies van Verbeelding