Een nieuw leven op mars.

Verelien 26 december 2023
Dit is nu het derde boek van Jen Minkman wat ik lees en wat me opvalt aan haar boeken is dat je er doorheen vliegt. Haar schrijfstijl is heel toegankelijk en leest snel weg. Dromen in Rood is een sci-fi ya boek, waarin we Marise volgen op haar reis naar Mars. De aarde is niet langer bewoonbaar en een groep uitverkoren mensen mag een nieuwe samenleving op gaan bouwen op Mars.

Ik lees eigenlijk niet heel vaak Sci-fi, toch trok het boek me heel erg. Misschien ook wel omdat wij onze aarde naar de maan aan het helpen zijn en wie weet is Mars wel de enige optie om niet uit te sterven. En het is ook heel fijn dat er in dit boek aandacht is voor de queer community. De hoofdpersoon is zelf ace, maar er zijn ook meerdere mensen in het boek die binnen de queer community vallen.

Ik heb het boek heel snel uitgelezen en ik heb er ook echt van genoten. Er komen belangrijke thema's terug in het boek, zoals rouwverwerking, tienerstruggles, hoe je je leven opnieuw moet opbouwen en meer.. Ik het heel knap vind hoe Marise omgaat met alles wat ze op haar pad krijgt.

Ondanks dat het boek Sci-fi/fantasy is, voelen sommige stukken soms toch als iets wat mogelijk over 100 jaar in de toekomst misschien wel zou kunnen. Wat gaan wij doen als onze aarde niet meer leefbaar is. Dat gaf het boek voor mij ook een extra laag. Ik denk dat als je dit boek aan het lezen bent en weet hoe onze aarde ervoor staat, dat het je dan wel echt aan het denken zet over onze toekomst en hoe wij dit gaan aanpakken.

Het is een spannend boek en Jen weet met haar woorden de nieuwe wereld voor je ogen vorm te geven, waarin ook belangrijke thema's aan bod komen. Sommige twisten zie je misschien een beetje aankomen, maar andere juist helemaal niet. Er zit ook zeker politiek in het boek, maar dat kan niet anders als je ergens een nieuwe samenleving begint.

Ik vind het boek zeker een aanrader en het is niet al te groot met zo'n 250 bladzijdes. Er gebeurd veel in het boek, maar het voelt niet alsof het teveel is. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe het nu verder gaat met Marise en haar vrienden.

Bedankt Dutch Venture Publishing voor dit prachtige recensie-exemplaar.

Meer recensies van Verelien