Thriller of roman dat maakt niks uit het is een steengoed verhaal

De moeder van Leen heeft hem opgesloten in de kelder, omdat hij moet nadenken over zijn leven en wat er moet veranderen. Leen is journalist en alleen maar bezig met zijn werk, waardoor hij vergeet te leven. Of heeft zijn moeder hem opgesloten vanwege datgene wat vroeger gebeurd is? Wat datgene is, daar moet je het boek echt zelf voor lezen.

Het boek begint op het moment dat Leen al opgesloten zit in de kelder. Hij snapt niet waarom hij opgesloten zit en wat zijn moeder nu eigenlijk wil. Je vraagt je dit als lezer ook af. Het verhaal gaat afwisselend over de tijd in de kelder en het verleden van Leen en wat daar allemaal gebeurd is. Doordat Leen met schuldgevoelens leeft, heeft hij zijn leven zo ingericht dat hij het voor anderen goed moet doen en zichzelf daarbij volledig wegcijfert.

Het verhaal draait echt om Leen en dit personage is dan ook heel diep en grondig uitgewerkt. De andere personages die een echte rol spelen zijn ook zo uitgewerkt dat je een goed beeld van ze krijgt.

Het verhaal gaat over keuzes maken en vooral je zelf niet vergeten, maar ook over dat ieder verhaal meerdere kanten heeft en je je soms kunt afvragen of je daadwerkelijk wel schuldig bent.

Voor mij is het verhaal wel meer een psychologische roman dan een thriller. Er zitten zeker wel wat spannende momenten in, maar als je een fervent thriller-lezer bent en verwacht dat dit een thriller is, kun je wel eens teleurgesteld worden. Echter het verhaal is door Femmy zo goed uitgewerkt dat je continue nieuwsgierig blijft en ze geeft op de goede momenten informatie weg, waardoor je als lezer steeds geprikkeld blijft. Wat ik vooral boeiend vond was de manier waarop Lenny op een bepaald moment met zijn gevangenschap om gaat. De berusting en het nieuwe doel wat hij voor zichzelf stelt en dat hij ondanks dit doel toch bepaalde inzichten krijgt.

Het is een verhaal wat je ook laat nadenken over keuzes die jezelf in het verleden gemaakt hebt.

Dit boek ontvingen wij van Femmy ten Cate en uitgeverij Magonia. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes