Wat een topserie

Ik was erg gecharmeerd van de eerste twee delen van de Kate & Sophie-serie en had het derde deel op mijn tbr-lijst gezet. Nu zag ik dat er een vierde deel zou gaan verschijnen dus werd het hoogste tijd om dit derde deel te gaan lezen en daar heb ik wederom geen spijt van.

Sophie is net weer begonnen met werken na haar zwangerschapsverlof. Ze is qua conditie nog niet op haar oude niveau, maar ze bijt zich weer vast in haar werk. Kate en Sophie worden door de schoonzus van Kate, Anne, aangesproken over iets wat haar dwarszit. Ze besluiten een kijkje te nemen, eigenlijk vooral om Anne gerust te stellen maar dan blijkt er daadwerkelijk iets aan de hand te zijn. Ze hebben een moordzaak zonder lijk. Wat is er voor iets verschrikkelijks gebeurd in de kerk?

Het verhaal begint met een spannende proloog, waardoor ik meteen weer het verhaal in getrokken wordt en ontzettend nieuwsgierig ben. Ik kan alleen maar de pagina’s snel omslaan.

Dit derde deel is weer een compleet nieuwe zaak, maar er loopt door alle delen een rode draad waardoor ik echt aanraad om alle delen te lezen en niet ergens middenin in te stappen. Je zou de zaak zeker kunnen volgen, maar de rode draad van het verhaal zou moeilijker te volgen zijn. Het voelt een beetje alsof je weer op bezoek gaat bij vrienden die je ieder deel wat beter leert kennen en hun keuzes ook iedere keer beter begrijpt.

Chloë van Silfhout heeft een vlotte en beeldende schrijfstijl en ze weet precies hoe ze het verhaal moet doseren en spannend moet houden. Door soms wat vertraging in het verhaal te brengen en andere momenten juist te versnellen kan ik het boek bijna niet aan de kant leggen. Ik moet gewoon weten hoe het verhaal verder gaat.

Wat ik erg goed vind in deze serie, is dat de zaken en locaties niet heel standaard zijn. Zo is er deze keer gekozen voor een verhaal waar het geloof een grote rol speelt, maar brengt zo ook diepgang in het verhaal door psychische klachten en vooroordelen in het verhaal te brengen. Ik heb weer genoten en kan niet wachten tot deel 4 van deze serie verschijnt.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes