Terschelling

Dit is alweer de 33e thriller van Linda van Rijn en volgens mij heb ik ze bijna allemaal gelezen. De cover geeft meteen een vakantiegevoel. Door het mooie kleurgebruik van de ondergaande zon en de vrouw die over het strand rent.

Nina en Floris zijn op vakantie op Terschelling, in het vakantiehuis van de ouders van Floris. Als ze door omstandigheden langer op Terschelling blijven en Nina in de krant leest dat het vijfentwintig jaar geleden is dat haar vriendin Sterre vermoord werd, besluit ze dat ze hier iets mee moet doen. Haar opdrachtgever ziet er echter geen heil in om hier een krantenartikel aan te weiden, maar stelt een podcast voor. Dit ziet Nina zitten en ze gaat op onderzoek uit. Dan merkt ze dat niet iedereen blij is met haar onderzoek. Met alle gevolgen van dien.

Wat meteen opvalt is de toegankelijke schrijfstijl van Linda van Rijn. De personages zijn heel gewoon en zouden zo een vriend(in) of een van de buren kunnen zijn. Hierdoor komt het verhaal ook levensecht over.

Het verhaal begint met een spannende proloog waardoor je alleen maar de pagina snel om kunt slaan omdat je wilt weten wat er aan de hand is. Dan gaan we een klein stukje terug in de tijd en leren we Nina en Floris kennen die op vakantie zijn op Terschelling. Het verhaal ontvouwt zich op een natuurlijke wijze en je leert de personages goed kennen. Al had ik wel mijn twijfels over Floris. Ik vroeg me continue af of hij iets zou verbergen. Doordat Van Rijn eerst de focus op de vakantie legt, krijg je een goed beeld van de verhoudingen en wordt de spanning langzaam opgevoerd wat het verhaal prettig leesbaar maakt. Ik had lange tijd het gevoel dat ik wist hoe het verhaal in elkaar zat maar door een plottwist blijkt het toch iets anders in elkaar te zitten.

Aan het einde wordt het nog even razend spannend en zat ik echt op het puntje van mijn stoel. Door een afsluitende epiloog wordt het verhaal op een mooie manier afgesloten en zijn ook de losse eindjes mooi afgewerkt. Deze zomerthriller zorgde er voor dat ik enkele uren ondergedompeld was op Terschelling.

Dit boek ontvingen wij van uitgeverij Marmer. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes