Indrukwekkend!!!

Ik zag bij Jacodine dat ze een boek aan het schrijven was samen met Rowena. De korte inhoud maakte mij meteen nieuwsgierig en Bryan was eerder al erg enthousiast over de feelgood verhalen van Jacodine. Dus een extra motivatie om dit boek te gaan lezen. Nu is Wegwerpkind uiteraard absoluut geen feelgood. Wel merkte ik tijdens het lezen hoeveel kracht Marleen heeft. Het boek vertelt het verhaal van Marleen (alias van Rowena) en Ruby maar beschrijft ook door middel van dagboekfragmenten de heftige jeugd van Marleen. Het verhaal is op een mooie en integere manier opgeschreven en als lezer leer je de jeugd van Marleen samen met Ruby kennen en hierdoor kun je je nog beter verplaatsen in de emoties die Ruby ervaart. Dit zorgt ervoor dat je echt in het boek verdwijnt.

Het verhaal is op zo’n mooie open manier beschreven zonder dat Rowena zichzelf spaart. Ze geeft ook zelf aan dat ze een rebels kind was om maar uit huis geplaatst te worden. Deze zelfreflectie vind ik erg mooi en hierdoor komt het verhaal oprecht op mij over.

En ik denk dat Rowena echt trots mag zijn op de persoon die ze geworden is, ondanks alle tegenslagen die ze in haar jeugd te verduren heeft gekregen. Maar ook voor Ruby heb ik heel veel respect. De manier waarop ze met het verhaal van Marleen omgaat, maar ook beseft wat bepaalde acties altijd voor invloed moeten hebben gehad op Marleen. Ook de manier waarop Ruby de keuze van Marleen, wat betreft het contact met haar stiefmoeder, respecteert en hier bij haar eigen gevoel voor haar partner aan de kant schuift.

Dit is een verhaal wat je aangrijpt, niet alleen als je in de jeugdzorg werkt. Een boek wat gelezen moet worden om te voorkomen dat kinderen zo tussen de mazen van de wet heen glippen.

Dit boek ontvingen wij van Boekerij als recensie-exemplaar. Dit beïnvloedt onze mening niet.

Meer recensies van Veronique van De Koukleumpjes