Slaap is een zwart gat

Wendy van Lierop 25 februari 2024

Is Anna O. Schuldig of onschuldig?

Deze vraag speelt het hele boek door je hoofd. Na een avond in The Farm wordt Anna getroffen door het berustingssyndroom. Ze heeft voor dat zij in slaap viel 2 moorden bekend. Na 4 jaar wil justitie dat Anna voor de rechter komt. Hier voor is het wel noodzakelijk dat ze wakker wordt. Ze wordt om deze reden verplaatst naar The Abby en komt onder behandeling van Dr Benedict Price. Hij is gespecialiseerd in slaapstoornissen.

Er ontvouwt zich een boeiend verhaal vol psychiatrische thermen en behandelingen. Je wordt als lezer bewust van wat slaap is. Het is echt een zwart gat in de dag. Alles gaat aan je voorbij.

Het verhaal mist wel spanning en is geen pageturner. Het verhaal is eenvoudig weg te leggen en snel weer op te pakken. Het plot is sterk en goed uitgedacht en uitgewerkt. Het heeft iets weg van een whodunit. Want is Anna O. echt schuldig aan moorden.

Matthew Blake is een echte verteller.

De personages krijgen de ruimte om zich te ontwikkelen. Er is ruimte voor een persoonlijke touch. Dr Benedict Price intrigeert en maakt het verhaal compleet.

In het laatste deel van het boek stijgt de spanning. Je voelt gewoon de ontknoping naderen. Dit deel is niet los te laten. Deze spanning had ik in het begin gemist.

Het verhaal is uniek en bijzonder. Dit maakt dat ik 4 sterren geef aan deze thriller.

Meer recensies van Wendy van Lierop