Staat bij jouw je eigen geboortedatum in je paspoort?

In ‘Niet geboren op mijn verjaardag” vertelt Sam van der Haak haar verhaal en tegelijk is dit het verhaal van vele andere geadopteerde kinderen in Nederland. Dit verhaal heeft zoveel kanten en kwetsbaarheden. De kracht van dit boek zit hem in de wijze waarop Sam haar verhaal vertelt. Adoptie en/of geadopteerd zijn was voor mij een onbekend gebied. Het verhaal van Sam heeft me iets meer inhoud gegeven.

De worstelingen waar geadopteerde meevechten is op geen enkele andere worsteling te vergelijken. Het niet weten of je adoptie legaal was, het niet weten of alle gegevens wel kloppen. Je dankbaar moeten voelen omdat Nederlandse mensen je een “goed” thuis hebben gegeven. De Kippenvel liep bij sommige passages over mijn rug. Hoe kun je als ouder je (geadopteerde) kind dit aandoen? Een kind waar je zo naar verlangde, dat je er alles voor over had. Dat kind dat nu door een hel gaat. Het is gewoon niet te bevatten. Het is niet te begrijpen wat deze ouders bezielden.

Lieve Sam, Ik volg je nu een aantal weken en je verhaal heeft me aangegrepen. Er blijven alleen maar vragen op komen. Waarom staan we deze manier van adoptie toe? Waarom kijken we niet naar het belang van het kind? Je vergelijking met solliciteren is zo raak, maar ook heel verdrietig. Jij hebt als klein meisje geen keuze gehad, Jij hebt alles maar ondergaan. Kijk nu naar jezelf en waar je staat. Je hebt laten zien dat je krachtig bent en je eigen pad bewandelt. Ik hoop zo dat de rechtzaak een positieve uitspraak krijgt.

Jij verdient net als iedereen je echte geboortedatum in je paspoort.

Meer recensies van Wendy van Lierop