Wakker is niet voor tere zieltjes

Wendy van Lierop 28 maart 2023
In ‘Wakker’ hebben Liz, Robin en Jonathan een gezamenlijk probleem Alle drie hebben ze last van slapeloosheid. De slapeloosheid lijdt bij alle drie tot grote problemen. Liz is als mediaproducent druk met nieuwe formats, Robin wil graag doorbreken als zangeres en Jonathan is net vader geworden.

In een voormalige abdij starten ze alle drie met een experimentele behandeling. Ze hebben alle drie hetzelfde doel. Weer gewoon kunnen slapen en uitgerust wakker worden. Dit willen ze niet alleen, ook hun familie hoopt dat ze weer goed kunnen slapen.

Elk hoofdstuk bekijk je vanuit een van de drie hoofdpersonages. Dit maakt dat Liz, Robin en Jonathan snel als bekende voelen. Je leeft echt met ze mee. Ze hebben ook alle drie een andere reden om hun slapeloosheid aan te pakken. De reden is bij iedereen herkenbaar en maakt Wakker direct geloofwaardig. Dit zouden zomaar vrienden of familie van je kunnen zijn.

De experimentele behandeling wordt zeer geloofwaardig beschreven. Als lezer ga je mee in de testen die Liz, Robin en Jonathan moeten uitvoeren. Je wil ze ondersteunen. Het verhaal komt hard en levensecht binnen. Tijdens het lezen van ‘Wakker’ blijft de lezer wakker en alert.

Ingrid Onnincx heeft met Wakker een geloofwaardige, eerlijke en heftige thriller neergezet. Alle problemen, kunnen een probleem van jouw zijn. Daarnaast is de manier waarop Liz, Robin en Jonathan omgaan met hun problemen voor iedereen herkenbaar. Dit maakt ‘Wakker’ krachtig en sterk. De angst voor slapeloosheid herkennen we allemaal. In Wakker wordt deze angst werkelijkheid.

Wakker is geen verhaal voor tere zieltjes. Vooral de experimenten komen binnen en gaven mij als lezer soms een angstig gevoel. Wakker hield mij niet uit mijn slaap. Wakker blijf wel roepen, dus voor een goede nachtrust was een beetje discipline nodig.

Ik geef Wakker 4 sterren.

Meer recensies van Wendy van Lierop