Veel historie, weinig spanning

Het Beest is een historische thriller die zich afspeelt in Madrid. We gaan terug naar het jaar 1834. De cholera-epidemie is op een hoogtepunt. Er gaan de wildste verhalen rond over hoe je besmet kunt raken. Dan wordt het lichaam van een meisje gevonden. De inwoners vrezen nu niet alleen de cholera, ze vrezen ook voor het beest. Journalist Diego laat dit verhaal niet los en hij gaat op onderzoek uit. Hij vindt krantenartikelen met vergelijkbare moorden in Parijs.

Het beest, zoals de moordenaar genoemd wordt. Heeft al eerder toegeslagen. Het is niet fijn wonen in Madrid als je arm bent. Hier weet Lucia alles van. Ze komt na een inbraak in het bezit van een bijzondere ring. Deze ring is het begin van alles

Carmen Mola is een collectief van 3 auteurs. Ze hebben samen de gave om een verhaal te vertellen dat verder gaat dan een thriller. In 'Het beest' krijgt de lezer geschiedenisles over Madrid in de 19de eeuw. Hoe het was om op te groeien in armoede of rijkdom? Hoe werd er tegen een epidemie naar gekeken? Alle facetten van het leven in de 19de eeuw worden besproken. Dit maakt het verhaal informatie, maar haalt ook de snelheid uit het verhaal.

Deze historische thriller zet veel in perspectief. De kracht zit in de personages. Je wil alles weten over Lucia, haar zus Clara, van Diego en van Ana. En van iedereen om hen heen. De personages gaan echt leven. Je wil vooral Lucia waarschuwen en helpen.

Het Beest is een historische thriller met veel inhoud, diepgang in personages en meerdere verhaallijnen. Voor mijn gevoel was het onderzoek naar Het Beest meer bijzaak. Het verhaal laat vooral de kloof tussen arm en rijk wordt uitvergroot. Dit boek voelt meer als een historische roman.

Meer recensies van Wendy van Lierop