Teleurstellend eerste deel van een serie

Een nieuwe serie en dan nog wel uit Scandinavië. Mijn interesse is dan al snel gewekt. Zo ook bij de aankondiging van Vuurland. De cover en de titel intrigeerde mij elke keer als ik hem ergens tegenkwam. Het was dan ook fijn dat Hebban deze thriller uitkoos voor een #ikleesthuis leesclub. Met een e-book van de digitale bibliotheek was de #ikleesthuis campagne voor mij compleet.

In Vuurland maken we kennis met Vanessa Frank en heel, echt heel veel andere personages. Vuurland is het eerste deel van een uitzonderlijke trilogie rondom Vanessa Frank. Wat het woord uitzonderlijk in de tekst op Hebban betekent weten we na deel 1 niet. Wat ik wel weet is dat Vanessa zeker niet het hoofdpersonage is. Ze heeft me als serie-personage ook niet verrast of bijzonder geraakt. Een serie is voor mij geslaagd als het personage dichtbij me staat en ik het gevoel heb dat het personage bij mij in de straat zou kunnen wonen. Dit gevoel heb ik totaal niet bij Vanessa.

Vuurland speelt zich in Zweden en Chili af. Er gebeurd zoveel, de namen van personages lijken erop elkaar. Hierdoor raak je soms de draad kwijt. Ook de vele verhaallijnen die voor mij als lezer geen samenhang hebben zorgen er zeker in het begin van het verhaal voor dat ik snel afgeleid ben. Dit verandert in het vervolg van het verhaal. Vooral de laatste 60 bladzijde komt de vaart er lekker in. In de eerste fase van het verhaal is het juist die vaart die ik er mis.

Bij een Scandi-thriller denk je aan kille koude scenes. Vuurland had overal gesitueerd kunnen zijn en voelde niet als een Scandi-thriller. Dit in combinatie met een zwak hoofdpersonage heeft me teleurgesteld in Vuurland.

In de #ikleesthuis leesclub: https://www.hebban.nl/artikelen/ikleesthuis-club-4-vuurland lees je meer over wat ik van Vuurland vindt.

Meer recensies van Wendy van Lierop