Hoe ver ga jij om ergens bij te horen?

Wendy Wenning 17 oktober 2020
Ris en Megan doen mee aan de ontgroening van de studentenvereniging Veneris Dies Nigra. Een studentenvereniging die vorig jaar negatief in het nieuws kwam door een noodlottig voorval. Er hangt veel af van de ontgroening. Als je dit doorstaat hoor je er echt bij én je maakt kans op een kamer in het “Het Huis”. Maar Megan heeft nog een reden om de wrede en gevaarlijke opdrachten te doorstaan. Maar heeft de studentenvereniging wel geleerd van vorig jaar?

‘Waar zijn we? Ik wankel op mijn benen, de bivakmuts op mijn hoofd stinkt naar bier en kots. De ogen zijn dichtgenaaid, het enige licht komt door de gaatjes in de stof.‘

Black Friday begint met een krantenartikel over de start van de ontgroeningsweek en wat er vorig jaar is voorgevallen. Dan is er een soort van transcriptie van de zaak “Black Friday” waarin Megan wordt verhoord. Dan gaan we vijf dagen terug in de tijd, naar maandag de eerste dag van de ontgroening. We volgen de studenten vijf dagen, waar de vijfde dag als het hoogtepunt wordt gezien, de zogenaamde Black Friday. Megan en Ris vertellen afwisselend hun verhaal, in de eerste persoon, met tussendoor nog meer transcripties. Megan heeft onlangs iets erg meegemaakt en om de bijbehorende gevoelens maar niet te voelen, kan de ontgroening haar niet vernederd genoeg zijn. Maar ook Ris heeft zijn redenen om deze ontgroening te doorstaan. De opdrachten die beschreven worden zijn echt wreed en het getuigt van heel veel doorzettingsvermogen om zo’n ontgroening te trotseren. Studenten die tot op het bot vernederd worden en steeds meer grenzen worden overschreden.

‘Nu pas zie ik dat we op een podium staan, met een hele menigte voor ons. Ze kijken ons allemaal aan, of nee, ze keuren ons, alsof we een stel koeien bij een veiling zijn.‘

Niet elke ontgroening verloopt zo heftig als in dit boek, maar helaas gebeuren deze dingen wel. Stoffels heeft voor Black Friday tientallen stiekem opgenomen filmpjes bekeken waar novieten tot op het bot vernederd worden. Waarbij ze zich afvroeg waarom iemand zich zo laat vernederen en pijn laat doen. Zo kwam ze op het idee om iets wat haar zelf was overkomen in dit verhaal te gebruiken, en dit bij Megan neer te leggen. Door een stukje van zichzelf bij Megan te leggen, komt dit personage veel meer naar voren dan het personage Ris waardoor je ook het meest meeleeft met Megan. Later komt Ris meer aan bod waarbij de lezer een grote verrassing opgediend krijgt. Een mooie uitwerking met een hele onverwachte plottwist.

Dit treffende beeld van hoe een ontgroening uit de hand kan lopen, geeft een schokkend en indringend verhaal. Maar dat niet alleen, de auteur geeft met Black Friday de lezer ook een boodschap mee: Hoe ver ga je om ergens bij te horen?

Meer recensies van Wendy Wenning