Fijne jeugdthriller

Wendy Wenning 12 maart 2020
Al een aantal weken houdt Nicolai Luna in de gaten. Eindelijk durft hij haar aan te spreken en zo begint hun relatie. Haar ouders kunnen het goed met Nicolai vinden en haar kleine broertje is helemaal gek met hem. Haar oudste broer vertrouwt Nicolai niet en haar beste vriendin Quinty heeft een beetje haar twijfels. Luna is straalverliefd en vertrouwd Nicolai volledig totdat er een aantal vreemde dingen gebeuren. Is het gevoel van haar broer gerechtvaardigd?

‘Hij is de hele week naar school gekomen, tijdens elke pauze hebben zijn armen om me heen gelegen en ik voelde me geweldig op één ding na. We praten niet.’

Voor altijd is vanuit het perspectief van meerdere personen geschreven. Luna, Nicolai, Quinty komen aan het woord en af en toe Dewi P. Allemaal vertellen ze hun verhaal vanuit een belevende ik-perspectief. Ondanks dat het duidelijk aangegeven wordt als er een wisseling van verteller is, vond ik de omschakeling soms even wat lastig, zeker als Quinty aan het woord komt.

De proloog is veelbelovend voor de spanning, al zorgt deze proloog verderop in het verhaal voor de nodige vermoedens. Toch is de proloog later niet helemaal wat het lijkt en als lezer moet je wel even geduld uitoefenen voordat je precies door hebt hoe het nu eigenlijk allemaal zit. Voor altijd heeft dan ook een goede opbouw naar een toch nog verrassende plot.

‘Lief, alleen maar lief. Maar zijn stem dan, die had toch furieus geklonken?’

De geheimzinnigheid in Voor altijd zorgde bij mij voor de nodige nieuwsgierigheid en langzamerhand komt er meer aan het licht. Nicolai kan heel afstandelijk doen en is erg gesloten waardoor Luna ook haar twijfels krijgt. Later in het boek zal je als lezer het gedrag van Nicolai kunnen begrijpen, al is niet alles goed te praten. Omdat ik graag wilde weten hoe alles precies zat en hoe alles zou aflopen, kon ik dit boek absoluut niet wegleggen en heb het in een middag uitgelezen. Een verhaal dat ik met plezier heb gelezen en dat ik niet alleen de jeugd maar ook de volwassenen onder ons van harte kan aanraden!

Voor altijd is een toegankelijk geschreven jeugdthriller die zijn kracht vooral dankt aan het verfijnde stukje psychologie dat verweven is in dit verhaal.

Meer recensies van Wendy Wenning