Onder de indruk!

wendyvd 04 april 2024
Op een dag heb ik dit boek toegevoegd aan mijn te-lezen-lijst, heel waarschijnlijk na ergens een tip te hebben gelezen. Ik wist niet veel van dit boek, en begon er behoorlijk onbevangen aan, nadat ik weer even was ingegaan op een aanbieding van Storytel.

In het eerste hoofdstuk vertelt de schrijfster over een poging om de Mount Everest te beklimmen. Op zich al heel boeiend om naar te luisteren, maar vanaf het tweede hoofdstuk werd ik echt geraakt. De hoofdstukken blijken af te wisselen tussen haar jeugd (waarin geweld en misbruik welig tierden) en de verhalen over haar beklimmingen. Het zijn juist de hoofdstukken over haar jeugd die zo shockerend zijn, maar zo goed verteld ook. De afwisseling zorgt er gelukkig voor dat er genoeg ‘lichtheid’ in de zwaarte komt, ook al blijft de kindertijd altijd doorwerken. Maar de natuur weegt hier gedeeltelijk tegenop, en dat is waar het verhaal voornamelijk om draait, hoe de natuur haar er (deels) weer bovenop (zelfs letterlijk) heeft geholpen.

Onder de indruk van de kracht van deze vrouw, van haar doorzettingsvermogen.

(Ik heb dit boek trouwens geluisterd tijdens een aantal wandelingen door de sneeuw, wat het zeker een extra dimensie heeft gegeven)

Meer recensies van wendyvd