Waardevol document over de concentratiekampen

wendyvd 07 juni 2019
Het eerste deel van dit boekje is het oorspronkelijke verhaal van Viktor E. Frankl, over hoe hij de concentratiekampen overleefde, en dit deel is echt buitengewoon sterk.
Hij vertelt zijn verhaal vanuit het perspectief van een psychiater, wat het meteen ook een orgineel document maakt.

Het tweede deel gaat over de door hem ontwikkelde therapie, nl. logotherapie.
Deze therapie beoogt het vinden van een bedoeling van het leven in alle levensomstandigheden en daarmee een reden om verder te leven. Belangrijk hierbij is dat je niet kunt controleren wat je overkomt, maar wél wat je hierbij voelt en hoe je hiermee omgaat.

Dit tweede deel vond ik wat lastig om door te komen, hoewel ik vind dat hij nuttige dingen zegt. Maar ik had er persoonlijk geen nood aan om meer te lezen over zijn logotherapie, een aantal zaken wordt duidelijk genoeg door zijn verhaal over de concentratiekampen. Omdat het in het boek stond, heb ik het gelezen, maar het eerste deel blijft voor mij het meest waardevolle.

Meer recensies van wendyvd