alles draait om liefde

wil veltkamp 15 oktober 2019
Een cadeautje van Hebban en uitgeverij Gottmer, de ePub “dramaqueen” geschreven door Derk Visser. Derk Visser is jeugdboekenschrijver en werkt in de jeugdhulpverlening. Zijn realistische en rauwe romans gaan dan ook altijd over jongeren die in een kansarm milieu opgroeien. Ook in zijn boek dramaqueen leren we een kansarme tiener en haar jonge moeder kennen. Het boek is uitgesplitst in 3 delen, namelijk op 12-, 13- en 15-jarige leeftijd maken we Angel mee. In korte, heldere hoofstukken, zonder moeilijke woorden leest dit boek als een trein. Angel woont in een achterstandswijk in een aftandse flat en stelt zich naar buiten toe hard op, heeft op school een grote mond en er mag niemand naast haar zitten in de klas omdat ze een grote stoorzender is. Angel probeert zich staande te houden tussen de pesterijen die plaatsvinden, haar moeder die een stripper is, haar alcoholistische opa, de gevaarlijke buurt waar ze opgroeit. Als op een dag Kayleigh bij haar in de klas komt en zelfs naast haar gezet wordt, komt toch haar zachte kant naar voren. Derk Visser zet dit alles zeer realistisch neer, ook de haat-liefde verhouding tussen puber en moeder komt goed uit de verf, waarbij de liefde tussen hen de boventoon voert. Eigenlijk is dat ook wel de rode draad door het hele boek. Liefde. Moeder die dacht de liefde te vinden, op 15-jarige leeftijd zwanger wordt van een jongen waarvan ze de naam niet kent en dan toch voor haar kind kiest. De liefde voor Angel, waar ze samen kind mee is. De liefde tussen opa en Angel, de liefde tussen klasgenoten, het verliefd zijn op jongens en op meisjes. Het geheel straalt zoveel warmte uit, dat je bijna vergeet dat er ook zware onderwerpen aan bod komen.

Meer recensies van wil veltkamp