Spionage en Spanning

Wilma Hartman 20 januari 2024
Daniel Silva is een Amerikaanse journalist en schrijver van vele bestsellers. Hij is een bekeerde jood. Het is een leuk detail dat het jodendom een rol speelt in zijn boeken. Sinds 1997 houdt hij zich fulltime bezig met het schrijven van spionagethrillers De serie rond het hoofdpersonage Gabriel Allon bestaat nu uit 23 boeken. Ik heb eerder Het zwarte gif gelezen over aanslagen in Parijs en Amsterdam, op dat moment heel actueel met de aanslag in Brussel. Ik heb genoten van dit boek en ben benieuwd naar de nieuwe avonturen van Gabriel Allon.

De kaft maakt voor mij gelijk duidelijk waar het verhaal zich afspeelt, namelijk Venetië. Een prachtige foto van een kanaal in Venetië siert de omslag. Op de achterkant zie je een foto van Daniel Silva.

Gabriel Allon wordt meegenomen naar een plaats waar een diefstal van een schilderij van Vermeer heeft plaatsgevonden. De speurtocht naar de dader brengt Gabriel Allon bij de meesterdievegge Ingrid. Zij is inderdaad degene die het schilderij gestolen heeft op bestelling en heeft het schilderij afgeleverd, zoals afgesproken bij een handelaar in antieke geschriften. Maar ook dat spoor loopt dood. Waar is het schilderij? Iemand met de naam ‘de verzamelaar’ zou dit schilderij in zijn bezit hebben. Wie is die geheimzinnige verzamelaar? Gabriel Allon moet al zijn oude contacten aanboren en weer in de rol van spion kruipen om het schilderij te vinden.
Het is vooral een heerlijk spannend boek, een beetje in de stijl van David Baldacci. Daniel de Silva’s schrijfstijl is erg gedetailleerd.

‘Ze stond op, zwaaide haar been over de enigszins aflopende bovenste buis van de Pnarello en reed de lege straat in. Aan de zuidrand van het dorp nam ze een rotonde en draaide het fietspad naast de Primaerrute 40 op. 'Met de wind in de rug legde ze de dertieneneenhalve kilometer naar Hulsig in twintig minuten af.’

Dat is in het begin wel even wennen, maar het voelt wel alsof er aandacht is besteed aan het schrijven, het voelt zorgvuldig. Wat mij ook opviel, is dat in boeken waarin spionnen en complotten een rol spelen je vaak in verwarring raakt omdat het complot zo ingewikkeld in elkaar zit. Ik snap er altijd maar ongeveer de helft van, ook omdat het zo spannend is en ik door wil, veel te ongeduldig of omdat er steeds stukjes van het complot worden onthuld en ik het niet tot een geheel gebreid krijg. Hier neemt Daniel de Silva er de tijd voor om het rustig en geduldig uit te leggen waardoor ik begrijp hoe het in elkaar zit. Het is zelfs zo opgebouwd dat het geen afbreuk doet aan de spanning. Erg knap gedaan. Daarnaast speelt de actualiteit ook hier weer een rol in het verhaal, zoals de oorlog in Oekraïne. Het is een boek om lekker bij weg te kruipen en te genieten van zijn schrijfstijl en van de spanning zonder dat het gruwelijk is.
Ik heb genoten van 'De verzamelaar' en geef dan ook 4,5 ster.

Meer recensies van Wilma Hartman