Veel onderwerpen in één boek

Zazou 07 mei 2021
Meestal lees ik een boek van Simone van der Vlugt als ik een historische roman lees maar ik werd attent gemaakt op de boeken van Michelle Visser en het leek me uiteraard niet verkeerd om ook iets van een andere schrijfster te proberen!
“Eline” heeft me weer veel geleerd en het bijzondere van dit boek vond ik dat je veel situaties vanuit verschillende perspectieven leest. Je leest bijvoorbeeld niet alleen hoe Eline in Nederland het laatste jaar van de Eerste Wereldoorlog heeft ervaren, maar ook hoe Rose, haar vriendin uit Engeland die heeft beleefd. Of tante Flora uit Duitsland.
Michelle Visser beschrijft tevens de angst voor de Spaanse griep, die tegen het einde van de oorlog in Nederland veel ellende bracht en die veel doet denken aan de Corona pandemie uit onze tijd.
Eline raakt ook onder de indruk van de vrouwenemancipatie en vraagt zich af hoe zij zich daarvoor kan inzetten.
Een minpuntje vond ik wel dat het boek wat afstandelijk was geschreven. Je gaat niet echt met de personen meevoelen en dat vond ik jammer.

Meer recensies van Zazou