Beetje ongeloofwaardig....

Zazou 09 januari 2021

Vis in een boom is een B-boek, dus bestemd voor kinderen vanaf 10 jaar. Het motto is eigenlijk een quote van Albert Einstein: “ Iedereen is goed in iets, op zijn eigen manier. Maar als je een vis in een boom laat klimmen en hem daarop beoordeelt, zal hij het hele leven denken dat hij dom is.”
Het boek gaat over Ally, een meisje uit groep acht, dat denkt dat ze dom is, geen vrienden heeft en door de kinderen van haar klas wordt uitgelachen.

Hunt heeft dit boek geschreven omdat ze zichzelf als kind altijd minderwaardig vond, maar doordat ze een meester kreeg die liet blijken dat hij vertrouwen in haar had ging haar zelfvertrouwen er ook op vooruit.

Het boek wordt aan alle kanten bejubeld, maar ik had daar toch wel mijn vraagtekens bij. Hoe kan het bijvoorbeeld, dat pas in groep 8 wordt ontdekt dat een kind niet kan lezen? En niet in de zin van “niet zo goed kunnen lezen” maar echt de letters niet kennen!
Daarnaast vond ik het boek nogal moraliserend en voorspellend. Maar ach, het is tenslotte een kinderboek en misschien kijken kinderen hier wel heel anders tegenaan.

Meer recensies van Zazou