Intens, meeslepend en soms verstikkend drama

Annette Overvoorde 08 februari 2018
De elementen

De cover ziet er kleurrijk uit, met een afbeelding van een soldaat. Wie is dat? Wat is het verhaal?. De titel " Lief van je" is in het begin lastig te matchen. Dit komt doordat er niet heel veel "lief" in het boek zit. Maar veel verdriet, schuldgevoel, overleven, en weer door..dus weinig "lief" kwam ik niet echt tegen. De verhaalstijl is de ik-vorm. De verhaalperspectief is het verhaal van Reve in delen van toen en nu. Ik heb begin kwam ik er gewoon niet in. Na het begin een paar keer opnieuw te hebben gelezen, ging het al beter. Het boek heeft 3 delen. In deel 2 kwam het wat beter op gang en nam het verhaal mij in zijn greep. Als lezer krijg je meer begrip voor Reve en wat zij meemaakt in het leger. En deel 3 is zij weer thuis. Maar de vraag is "wat is thuis?".

Roanne van Voorst schreef een bijzonder boek. Ze maakte een opmerkelijke combi van een aantal dramatische zaken uit het leven van een studente. Reve maakt eigenlijk af, waar haar broer aan begonnen was. De strijd in Syrie. Tot haar verbazing was dit een goede zelfs "de beste" tijd uit haar leven. Daarnaast ook weer een drama. Hoeveel drama's kan iemand hebben, denk je dan. Tot hoever gaat dat?

Lief van je is een meeslepende roman, over verlies & angst, schuldgevoel en eenzaamheid. Het is prachtig en beeldend geschreven. En als het uit is, ben je even stil. Gewaardeerd op 4,5 sterren.

Lees de complete versie, op :

Meer recensies van Annette Overvoorde