Verwachte teleurstelling

Conny Schelvis 14 juni 2019
Toen het eerst dagboek uit kwam las ik deze gniffelend om de humoristische 'over the top' maar wel herkenbare situaties in het bejaardenhuis. Het tweede dagboek was al meer van hetzelfde en viel mij tegen. De derde roman aan de hand van Hendrik Groen was een prettig en luchtig uitstapje. Je moest even loslaten dat het een apart verhaal was verteld door Hendrik maar als je dat kon parkeren was het goed te doen. Nu is daar de vierde Hendrik waarbij mijn voorgevoel al vertelde dat ik waarschijnlijk teleurgesteld zou gaan worden als ik te hoge verwachtingen had. Die had ik gelukkig niet dus je kunt niet spreken van een teleurstelling. Eerder van een bevestiging dat het weer te veel van hetzelfde zou zijn.

Het verhaal speelt zich af voordat Hendrik en Evert in het verzorgingshuis komen te wonen dus even een sprong terug in de tijd. Het gekeutel en gekeuvel van de heren maakt voor de tijd en plaats niet zoveel uit en in de flat waar een groot deel van het verhaal zich afspeelt zit ook een bemoeizuchtige en nieuwsgierige buurvrouw die zo met ze mee zou kunnen verhuizen naar de bejaardenhuis setting. In een vlaag van verstandsverbijstering neemt Evert een kinderwagen plus inhoud mee naar Hendrik en zo zijn plots de ontvoerders van een piepklein baby-meisje en dat is niet handig dus vragen ze zich af hoe ze haar ongemerkt weer terug, bij de inmiddels radeloze ouders kunnen brengen. Deze stukken worden afgewisseld met stukken van radeloze ouders, agenten met hun handen in het haar en een ander persoon die er wel een slaatje uit wil slaan.

Genoeg personages en situaties om de boel uit te rekken tot een roman formaat. De boel proberen zo luchtig mogelijk en met droge humor te vertellen. Voor mijn gevoel werd er te hard getracht leuk te zijn waardoor de 'humor ' er zo bovenop kwam te liggen dat het voor mij niet meer komisch overkwam. De ene na de andere voorspelbare scene kwam voorbij en ik heb gewoon zitten worstelen. Niet omdat het niet vlot geschreven is hoor, je leest het met een avondje uit maar ik vond het gewoon geen leuk boek. Te voorspelbaar en te flauw.

Meer recensies van Conny Schelvis