Het had zo anders kunnen zijn....

Diane Kooistra 13 december 2015
Het ging niet voorbij is een mooie roman over de gevolgen van de tweede wereldoorlog voor de latere generaties. Pas bij de begrafenis en in de tijd erna wordt het voor Eva duidelijk wat er vroeger met haar opa is gebeurd. Hij blijkt in de oorlog in Duitsland te hebben gewerkt en is ook een poos verdwenen. Eva gaat op onderzoek en komt erachter waarom haar opa was hoe hij was. En waarom zijn leven en uiteindelijk haar leven zo is gelopen. Het had zo anders kunnen zijn. Dat geeft een stuk diepgang aan dit boek en door heden en verleden te combineren wordt er een mooi verhaal gevormd.
Ik vond alleen op het eind dat alles iets te snel goed komt. Ik was wel blij met de epiloog. Dat maakte het verhaal af.

Meer recensies van Diane Kooistra