Een aangrijpend verhaal met een betekenisvolle omslag

Evelyne cathoir 13 juni 2019
“Vijf stappen van jou” is een prachtige Young Adult roman dat CF in de kijker zet, anders gezegd Cystic fibrosis (CF). Deze ziekte staat ook wel bekend als de zogenaamde taaislijmziekte. Cystic fibrosis is een erfelijke, chronische en helaas ongeneeslijke ernstige ziekte.

De zeventienjarige Stella Grant lijdt aan CF. Wil ze in aanmerking komen voor een longtransplantatie, dan moet ze zichzelf beschermen tegen mogelijke infecties of virussen. Personen met CF moeten ten allen tijde zes voetstappen van elkaar verwijderd blijven om te voorkomen dat ze levensbedreigende ziektekiemen delen. Het leven van Stella zit vol met routines, grenzen en zelfbeheersing – welke allemaal tot het uiterste getest worden wanneer ze een ongelooflijk charmante mede-patiënt genaamd Will Newman ontmoet.

Magneten die elkander niet mogen aanraken.
Will is precies waar Stella van weg moet blijven. Als hij haar alleen al aanraakt zou ze haar plek op de transplantatielijst kwijt kunnen raken. Beiden zijn zo verschillend van elkaar maar toch worden ze naar elkander toegetrokken als ware als magneten die elkander niet kunnen of mogen aanraken.

“Er zit iets diep in mijn borst dat naar buiten wil. Ik voel het ook in mijn vingertoppen en onder mijn buik. Het wil de gladde huid van haar arm aanraken, de littekens strelen die ze ongetwijfeld heeft. Maar dat zal nooit gebeuren. De afstand tussen ons zal er altijd zijn. Altijd zes stappen.”(p.113)

Maar… als ze steeds zes stappen van elkaar verwijderd moeten blijven waarom luid de titel van het boek “vijf stappen van jou”? Om deze onderliggende gedachte te begrijpen moet je het boek echt zelf lezen. Anders verklap ik teveel van het verhaal.

Kun je van iemand houden als je hem of haar nooit kunt aanraken? Het is een vraag om even bij stil te staan.
“Vijf stappen van jou” vond ik een ware beleving om te lezen, ik heb het boek helemaal verslonden. In ”Vijf stappen van jou” wordt zo mooi verwoord hoe het is om te leven met CF. De angst die je voelt als je weet dat een verkoudheid of een slechte bacterie alles kan veranderen. Het zo waakzaam moeten zijn over je eigen gezondheid. Daarnaast komt er een verfilming van het boek (“ five feet apart”) de trailer hebben we onderaan dit bericht ingevoegd. Maar het is nog eventjes afwachten voor de release van de film.

Het boek greep meteen mijn aandacht met de prachtige omslag, deze heeft zoveel betekenis. Het is een zee van bloemen in de vorm van een paar longen (het orgaan dat centraal staat in het verhaal). Aan weerszijden van de longen staan een jongen en een meisje ( Stella en Will) met tussenin hen de titel van het boek “Vijf stappen van jou”. Mooier kun je het naar mijn mening niet weergeven.

“Vijf stappen van jou” wordt ook aangeraden voor fans van schrijver “John Green”. Er waren wel enkele overeenkomsten met “Een weeffout in onze sterren” echter hieraan heb ik me geen moment gestoord.

“Vijf stappen van jou” is een boek waarvan je na het lezen van de laatste bladzijde echt even moet bijkomen. Een absolute must read!

Meer recensies van Evelyne cathoir