Ingenieus opgezet misdaadverhaal

Greet Braem 27 juni 2019 Hebban Recensent
Vier vrouwen werken ’s nachts in een fabriek waar aan de lopende band lunchpakketten verpakt worden. Hun onnatuurlijke slaapritme en het loodzware werk zijn mede de oorzaak van menig privéprobleem. Op een bepaald moment kan Yayoi, een van hen, het niet meer aan en in een woedeaanval wurgt ze haar man. Ze heeft geen flauw idee wat te doen en belt daarom Masako voor raad. Die is van mening dat ze het lijk moeten laten verdwijnen. Zo gezegd, zo gedaan…

Wat volgt is een bijzonder ingenieus opgezet misdaadverhaal, waarin we de vier vrouwelijke hoofdpersonages goed leren kennen. Hoe ziet hun privéleven eruit? Waarom werken ze in de nachtploeg? Verschillende verhaallijnen worden uitgezet. ‘De nachtploeg’ is zo’n boek dat heel de tijd boeiend is, niet in de laatste plaats omdat het zeer goed geschreven is. Goede opbouw van het verhaal, een verrassing op zijn tijd, zeer uitgesproken karakters. Meteen in het begin is duidelijk wie wie vermoord heeft, en toch wil je steeds verder lezen. Komen de dames weg met hun plan?

Vier vrouwen die samenwerken en die je zelfs vriendinnen kunt noemen. Tot ze besluiten dat ene lijk uit de weg te ruimen. Wat is de invloed op hun onderlinge relaties en op die met hun gezinnen? Hoe snel heb je jezelf weer in de hand? Als dat al ooit gebeurt. Wie kan zwijgen? Wie zet de toekomst van zoveel personen op het spel?

Inhoudelijk een zeer sterk boek, dat nog boeiender wordt door de voor ons ongewone setting van het Japanse leven. Het maakt het lezen van ‘De nachtploeg’ tot een onvergetelijke gebeurtenis.

Natsuo Kirino (1951) wordt gezien als de beste misdaadauteur van Japan. Ze groeide op in een architectengezin, studeerde rechten en belandde in allerlei baantjes. Ze begon pas te schrijven nadat ze moeder was geworden. Haar eerste thriller, die niet naar het Nederlands vertaald werd, dateert uit 1993 en was de start van een serie met de vrouwelijke detective Milo. Echt doorbreken deed ze met ‘Out’ uit 1997, dat pas jaren later bij ons op de markt kwam als ‘De nachtploeg’. Het boek werd meermaals bekroond, kreeg zelfs de Mystery Writers of Japan Award (de hoogste Japanse literatuurprijs) en zou genomineerd worden voor de Edgar Allan Poe Award. Kirino publiceerde nadien nog heel wat boeken en enkele verhalenbundels. Veel van haar boeken, onder andere die van de succesvolle Milo-serie, zijn tot film bewerkt. Voor de Nederlandse vertaling van een aantal ervan werd een beroep gedaan op Yolande Ligterink.

Meer recensies van Greet Braem