Systema: uitgebalanceerd totaalpakket qua spanning en opbouw!

Ooit was Mikhail Pavlik een gevierd wetenschapper aan het Vector Instituut in Rusland. In dit laboratorium werden destijds dodelijke virussen ontwikkeld. Na de val van het communisme eind jaren tachtig, vluchtten veel wetenschappers, waaronder Mikhail, naar het Westen. Mikhail komt terecht in Edinburgh en vestigt zich in de plaats waar hij dertig jaar later zal worden vergiftigd. Na de onnatuurlijke dood van haar vader én de aanslag op haar eigen leven die ze uitsluitend overleeft door een geweldig reactievermogen en relativiteitszin, gaat zijn dochter Sookie op onderzoek uit.

“Ooit zal er iets gebeuren, had haar vader vaak gezegd. Ik weet niet wat het zal zijn, of waar en wanneer, maar jij zult direct beseffen dat ze me gevonden hebben. Wat er ook gebeurt, wat er ook met mij gebeurt, zeg niemand iets. Zeg niemand dat ik in Rusland heb gewerkt. Noem nooit de naam Vector. Zwijg over Systema.”

Eveneens werkzaam aan het Vector Instituut was Arkady Koezmin. Hij vlucht naar Nederland en vestigt zich in Amsterdam onder de naam Koesman. Wanneer zijn zoon Alex op enig moment ontdekt dat het lichaam van zijn moeder uit het gezamenlijke graf van zijn ouders is verdwenen, vermoedt hij een connectie met het Russische verleden van zijn vader. Het vermoeden van Alex wordt voornamelijk ingegeven door het feit dat twee weken voor zijn vaders dood er een Rus genaamd Jevhen Bulikin naar hem op zoek was. Ook hij gaat op onderzoek uit na min of meer bot te hebben gevangen bij de politie.

Al snel blijkt dat er iemand op zoek is naar de gevluchte wetenschappers en de virussen die ze destijds meesmokkelden. De vraag is alleen waarom. Het onderzoek van Sookie en Alex blijkt gevaarlijker dan zij konden voorzien.

“Later die avond ijsbeerde hij ziedend door zijn kamer, terwijl hij uitkeek over nachtelijk Moskou. Het sneeuwde, de lichten van de stad flikkerden er zacht doorheen. Maar hoe prachtig het ook was, Erkan had er geen oog voor. Hij was nog steeds hels over wat er gebeurd was, maar hij was ook bang.”

De Waal heeft zijn, inmiddels opgebouwde, reputatie opnieuw ruimschoots waargemaakt met Systema. Ik heb overigens nog altijd het gevoel dat deze auteur zichzelf met elk nieuw boek zo mogelijk nóg verder verbeterd qua schrijfstijl en verhaalconstructie. Ook zijn dialogen zijn er, voor wat betreft speelse natuurlijkheid, nog verder op vooruit gegaan. Zijn sfeerbeelden zijn immer goed en doen je de omgeving voor je zien.

Het plezierige van een ‘De Waal thriller’ is de combinatie van de stevige actie, geraffineerde spanningsopbouw, een intelligente combinatie van verschillende verhaallijnen en goed uitgewerkte personages. Dat alles maken de boeken van deze auteur tot een compleet pakket aan leesplezier voor zowel mannelijke als vrouwelijke lezers.

De Nederlandstalige literatuur mag trots zijn op het feit dat zij deze auteur binnen haar gelederen heeft. Wellicht wordt het tijd voor vertalingen?

Over de auteur
Simon de Waal (1961) is auteur, scenarist, regisseur en rechercheur zware misdaad. Hij schreef de thrillers Cop vs Killer (nominatie Gouden Strop) en Pentito (winnaar Diamanten Kogel, nominatie Gouden Strop), en startte met Appie Baantjer in 2009 de succesvolle De Waal & Baantjer-reeks. Daarnaast won hij een Gouden Kalf voor het scenario van Lek, een van de beste Nederlandse misdaadfilms aller tijden. In 2016 schreef hij Vector, het geschenk van de Spannende Boeken Weken, en Nemesis, dat ook werd genomineerd voor de Diamanten Kogel en de Gouden Strop.

Uitvoering
Uitgever: Lebowski