Moeizaam leven

KarlijnM 04 juli 2019
Ik moest erg wennen aan de schrijfstijl van dit boek (en ben me tot het eind blijven ergeren aan het benoemen van zowel voor- als achternaam van Henk), maar 't heeft me toch gegrepen. Een mooi verhaal over een moeizaam leven, over een man die worstelt met zijn geest en voor wie het leven soms onbegrijpelijk is. Het lukt Jan Siebelink om de lezer mee te nemen in deze verwarring, en daarnaast het verhaal van Henk subtiel te vervlechten met dat van de familie Sievez, die we natuurlijk al eerder hebben leren kennen.
De Buurjongen is een heel zintuiglijk boek; je ruikt en proeft de geur van aarde en planten bijna als Henk in de kassen aan 't werk is, en je hoort het kabbelen van het water als hij met Ruben of Anna bij de beek is.
Jammer vind ik dat we de personen rondom Henk echt alleen als zodanig leren kennen, het blijven ééndimensionale personages en daardoor blijft het bijvoorbeeld grotendeels onduidelijk waarom dochter Guusje zich gedraagt zoals ze doet. Tijd voor een boek over deze dochter dus!

Meer recensies van KarlijnM