Anders zijn

Katrien Baert 29 juni 2019
Een prachtige cover met alweer een titel waarover werd nagedacht.

Vanja groeit op met haar broer Sebastian bij haar alcoholische moeder. De vader heeft hen verlaten. Op een morgen probeert ze haar moeder wakker te maken, omdat ze beelden te zien kreeg waarin haar broer in groot gevaar was. Toen dit niet lukte, ging ze hulp halen bij een vriend van Sebastian, maar ook hij wou niet helpen waardoor ze geld uit haar moeders geldbeugel nam om de taxi te betalen die haar voerde naar de plaats waar haar broer was. Ze kwam echter te laat.
Vanja verwittigt de politie dat ze haar broer dood heeft aangetroffen in het glazen huis doorboord met een schroevendraaier. Zij had die beelden gezien, maar niemand geloofde haar zoals altijd. Ze werd aanzien als een 'gek iemand' en maakte dan ook geen vrienden. Enkel haar broer Sebastian stond aan haar zijde en nu was hij dood.
Sebastian was blijven slapen bij zijn vriendin Elin toen het drama zich voltrok. Elin werd onmiddellijk naar het ziekenhuis overgebracht want ze was er heel slecht aan toe. Vanja behoorde thuis in de psychiatrie beweerde de arts van dienst. Zij vertelt beelden te zien van zaken die er staan te gebeuren, wie gelooft dat kind nog? Rani was geneigd Vanja wel te geloven... Vanja geeft in alle paniek een laatste verwittiging en aanwijzing aan van wat er met Elin zal gebeuren, maar opnieuw wordt ze niet ernstig genomen.

Een verhaal dat je naar de keel grijpt. Ook al wordt er een thema aangehaald, dat voor de meeste mensen zeer onwaarschijnlijk is, weet Sterre dit te brengen als was het heel normaal. Ze laat ons voelen en beleven wat Vanja meemaakt door het ongeloof. Als je in de diepgang van het boek duikt, geeft Sterre ons een heel duidelijk signaal dat je nooit iemand in een hokje moet plaatsen, dat iedereen het recht heeft op een eigen mening en in dit boek geeft ze duidelijk aan hoe de maatschappij in elkaar zit.
Met stille pas loodst ze ons naar het plot toe.... wat nu?

Meer recensies van Katrien Baert