Aangrijpend

Katrien Baert 12 april 2021
Het is bijna onmogelijk om te duiden wat dit boek zo schitterend maakt.
De proloog zet de toon. Je wordt meteen in een verhaal getrokken, in een prachtige beeldende taal.
Het boek zit als een geweven tapijt in elkaar. De schrijfster neemt je mee in de acht levens van de acht hoofdpersonen, vanaf de val van de tsaristisch Rusland tot de opkomst en de ondergang van de Sovjet-Unie, van de hernieuwde onafhankelijkheid van Georgië tot de chaos en de armoede erna.
“Jij bent een draad, ik ben een draad, samen vormen we een kleine versiering, met veel andere draden samen vormen we een patroon. De draden zijn allemaal verschillend, verschillend van dikte, verschillend van kleur. De patronen zijn op zichzelf moeilijk te herkennen, maar als je ze in hun samenhang bekijkt, ontdek je prachtige dingen.”
Een vuistdikke 1248 pagina's tellende roman, en bij de laatste pagina denk je “jammer dat dit boek uit is”.
Dat zegt zowat alles.

(dank Nele Renneboog)