Ya ne znayu - Ik weet het niet

Katrien Baert 17 november 2019
Maarten, de zoon van een ondernemer, die weinig werk verricht, wordt door zijn vader opgedragen om Russisch te studeren. Maarten begrijpt aanvankelijk niet waar dit vandaan komt. Blijkt dat zijn vader zijn onderneming verkoopt en dat hij de koper heeft wijsgemaakt banden te hebben met Rusland en dat zijn zoon Maarten vloeiend Russisch spreekt. Noodgedwongen gaat hij les volgen bij de excentrieke Pavel waar hij Diederik en zijn echtgenote Lore leert kennen. Al gauw worden ze vrienden en gaan ze vaak samen een glas drinken. Voor Diederik die speleoloog is, is het Russisch zeer belangrijk, zeker doordat hij de ijsgrotten van Kungur wilt bezoeken.
Na pravo = naar links
Na levo = rechts
Klopt dit wel? Uiteindelijk zal ook blijken hoe belangrijk die woorden zijn.

' Je moet een taal proeven', zei Pavel. 'Laat de klanken walsen in de danszaal van je mond.'. Het lukte me niet. Mijn klanken
strompelden als Pieter Breugels kreupele bedelaars door de modder. Mooi klonk het allerminst.

Dit boek is uiteraard heel veel meer dan de Russische les en de vriendschap tussen het echtpaar Lore en Diederik en Maarten. Diederik en Lore reizen naar Perm in Rusland dicht bij het kungurcomplex. Maarten daarentegen kuiert gewoon verder. Het verhaal kabbelt rustig maar sterk verder, je krijgt heel belangrijke informatie en de spanning neemt geleidelijk aan toe. Als je denkt te weten hoe het afloopt, ben je eraan voor de moeite. Het plot blijkt het plot niet te zijn.

Het boek leest gemakkelijk en vlot met hoofdstukken die aanduiden wie er aan het woord is. Ook wordt er geschakeld tussen 2 periodes wat niet storend is, integendeel, ze zijn juist heel belangrijk. Russisch voor beginners wordt naar voor gebracht als een thriller, maar het woord 'thriller' lijkt mij hier toch niet volledig op zijn plaats. Ik heb het boek graag gelezen, de schrijfstijl beviel me wel, wel spijtig dat het triller gehalte maar laat op gang komt. Het mag wel gezegd zijn dat Dominique Biebau toch enige research heeft gedaan en hij laat ons ook een kijkje nemen hoe het er in Rusland aan toe gaat.

'Een ingenieus plan', stelde ik vast'.
'Daar ben ik goed in. Heel goed!'

De personages zijn niet allemaal uitgediept, maar voor dit verhaal hoefde het ook niet. Of ik nog een boek van deze auteur zal lezen? Ja, zeker!
Niettegenstaande ik vind dat het thrillergehalte wat zoek is, kan ik toch zeggen dat het een goed boek is.

Meer recensies van Katrien Baert