Vriendschap die óver liefde gaat

Katrien Baert 14 november 2019
Vaak ben ik gelukkig en zou ik toch graag huilen ;
Omdat geen enkel hart mijn geluk volledig deelt.
Vaak ben ik droevig en moet ik toch lachen,
Opdat geen mens mijn bange traan zal zien.
- B.S. Ingemann

De toon is gezet. De eerste zin was voldoende om te weten of het boek me zou boeien ;

Nu is jouw man ook dood, Anna. Jouw man. Onze man.

Na het lezen van zo een zin voel je al dat het een boek met diepgang wordt, een verhaal weliswaar zonder dialoog, maar lyrisch en melancholisch met sterke en krachtige zinnen.
Ellinor staat aan het graf van haar vriendin die een relatie had met haar man. Henning de man van Ellinor en Anna de vrouw van Georg kwamen om in een grote sneeuwlawine. Anna en Georg hadden 2 zonen Stefan en Morten, een tweeling. Na het ongeval vond Ellinor dat Georg wat hulp kon gebruiken en probeerde ze wat te koken en de kinderen op te vangen.

"Ik nam de plek in die jij had achtergelaten. Ik nam jouw leven over Anna, net zoals ik indertijd jouw trouwjurk had overgenomen".

Na de dood van Georg staat Ellinor aan het graf van haar vriendin Anna en vertelt haar hoe het allemaal is verlopen, wat verkeerd was en wat de zin van hun leven is. Ze spreekt tegen Anna alsof ze samen aan tafel zitten en hun levensverhaal delen met elkaar.
Dit is een verhaal dat vriendschap en liefde overstijgt waarbij het verdriet en tranen niet gedoogd worden. Na de dood van Georg probeert Ellinor haar leven terug in eigen handen te nemen en maakt ze drastische keuzes. Grondahl heeft hiermee een verhaal neergezet dat tot nadenken stemt. Hoever gaat liefde? Hoever gaat vriendschap? Hij heeft deze twee emoties tot een geheel gebracht en toch kan je de vriendschap van liefde onderscheiden. Met korte en krachtige zinnen werd hier een niet alledaags ongeluk en leven naar voor gebracht. Het is geen gemakkelijk thema en toch is het hem gelukt om dit op een poëtische manier duidelijk te maken. De kracht van de weldoordachte woorden maakt het verhaal zeer sterk.
Dit is mijn eerste boek van deze auteur en ik geef toe dat ik blij verrast ben. Overtuigd om nog andere boeken van hem te lezen wil ik dit boek toch aanprijzen aan mensen die houden van deze schrijfstijl die ik zo bewonder.
Het boek krijgt van mij 4 sterren.

Meer recensies van Katrien Baert