Hoe oppervlakkigheid kan worden geleefd

Katrien Baert 01 juli 2020
Een, voor een buitenstaander, klassiek gezin dat letterlijk hoog en verheven woont boven de gewone burger. Stefaan en Mieke, hij komt uit een gewoon gezin en heeft zich aan een snel tempo opgewerkt tot directeur in een farmaceutisch bedrijf, zij heeft een diploma als juriste en is tevens een rijke dame die het lang laat hangen. Mieke hangt letterlijk haar beroep als juriste aan de kapstok om voor hun dochter Sarah te zorgen. Een kind van de rekening dat gevangen zit achter de façade die haar moeder ophoudt. Een moeder die neurotisch het huis onderhoudt en als hobby de tapijten almaar blijft kammen.

Stefaan en Sarah moeten zich wringen om de façade van moeder de vrouw hoog te houden en dit schaadt hun eigen zijn. Sarah wil uitbreken en moet daarvoor zwaar uitpakken met ellebogenwerk en houdt haar staande door de muziek die ze componeert hopend om ooit iets te kunnen betekenen in de muziekwereld. Haar gedrag wordt met de dag schrijnender dankzij de starre houding van haar moeder. Stefaan lijkt te leven naast zijn leven niet wetende waar hij uiteindelijk zal aanbelanden. Hij laat zich leiden door zowel zijn vrouw Mieke als door zijn overste die hem nog maar eens promoveert waardoor hij heel veel in het buitenland vertoeft.

Op een dag krijgt Mieke de politie aan haar deur en de mededeling die ze krijgt verandert haar ganse leven en toch lukt het haar om verder de schijn hoog te houden. Uiteindelijk gaat de relatie met haar dochter van kwaad naar erger en Sarah vertrekt dan uiteindelijk naar de States om daar te gaan studeren en verblijft ze bij de zus van Mieke.

Een prachtig sterk verhaal dat perfect weergeeft hoe het bij velen van die oppervlakkige rijken aan toe gaat. Doordacht, prachtige zinnen en met sterke bewoording weeft ze de zinnen aan elkaar. Saskia De Coster vertelt ons het leven van een gezin waarin weinigen willen leven. Doordachte bewoordingen en een schrijfstijl die geen ander hanteert. Na het lezen van dit boek, blijf ik toch eventjes stilstaan hoe sommigen onder ons leven. De doordachtheid van Saskia De Coster voel je doorheen het boek.

Dit is mijn eerste boek dat ik lees van deze auteur en is zeker niet het laatste. Haar schrijfstijl spreekt enorm aan en voor mij is Saskia één van de grootste auteurs die ons land rijk zijn en zal ik zeker promoten. Met volle overtuiging geef ik dit boek 4 sterren.

Meer recensies van Katrien Baert