Onbewaakt wordt fataal.

Katrien Baert 29 juni 2019
De typische cover van Feliers trekt zich door naar de nieuwe reeks met Caro Westerhof. Je ziet een vrouw met het gezicht zoekend naar boven. Wat kan hiermee bedoeld worden?

Caro wandelt blij en gelukkig met haar gezin naar het station te Leuven om huiswaarts te keren na een heel mooie dag. Ze weet nog niet dat haar gehele leven zal uitdraaien in een nachtmerrie. Cas werd gegrepen door de trein en Loïs werd meegelokt door een dame die Loïs puppies beloofde.

Hoe moet het nu verder? Zal ze haar dochtertje Loïs ooit terugzien? Het gemis van Cas is niet te harden. Haar Cas die altijd zo liefdevol voor haar en de kinderen was.

Als ze met de handen in het haar zich afvraagt hoe het nu allemaal verder moet, voelt ze precies de aanwezigheid van Cas. Ze is er zeker van dat het Cas is die bij haar is. Hij geeft haar boodschappen door betreffende de zoektocht naar Loïs. Is dit het enige drama dat zich afspeelt in het leven van Caro? Wat is er in het verleden gebeurd dat hiermee in verband kan worden gebracht?

Feliers heeft met dit boek een sterke start gegeven voor een nieuwe reeks met Caro Westerhof. Ze laat ons duidelijk voelen dat dit slechts een begin is van het leven met Caro. Een sterke spanningsboog die ons op het puntje van onze stoel laat zitten. Niet alleen het verhaal op zich is prachtig uitgewerkt, ook de boodschap die Feliers meegeeft, stemt tot nadenken. Eén onbewaakt moment is er één teveel. Een kind wordt vermist, hoe gaan we ermee om? Hoe wordt het aangepakt? Met spijt moeten we toegeven dat dit teveel gebeurt. Mensen die in zo een onnoemelijk afschuwelijk verdriet leven, gaan op zoek naar antwoorden. We vragen hulp en kijken nogal dikwijls naar boven, dit heeft Anja Feliers willen meegeven door van Caro een medium te maken die op een realistische manier omgaat met dit gegeven. Dit is niet zomaar een boek, dit is een boek om even bij stil te staan. Het verhaal is fictief en toch lijkt het naast ons deur te gebeuren. We voelen ons er middenin staan.

Goed geschreven en doordacht uitgewerkt. De personages worden voldoende uitgediept en het boek heeft, door het thema dat wordt aangehaald, een psychologische waarde.

Meer recensies van Katrien Baert