Een must read voor wie van vampieren houdt en voor wie daar niet van houdt

Liesbeth Jochemsen 10 juni 2019 Auteur
Ik mocht dit boek lezen via de leesclub van Samenlezenisleuker, waarvoor dank. Ook Sophia bedankt voor het beschikbaar stellen van de boeken!
Voor het lezen van 1000 nachten had ik al veel gehoord over het werk van Sophia Drenth. Haar boeken spraken mij erg aan, maar ik had nog nooit iets van haar gelezen. Sterker nog, ik wist voor het lezen niet eens dat de Bloedwetten-serie over vampieren gaat. En dat geeft ook niet, want 1000 nachten is uitstekend los te lezen van de andere Bloedwetten boeken, je hebt dus geen voorkennis nodig.
1000 nachten vertelt het verhaal van de menselijke Katine LaSoeur. Ze is de mooiste vrouw van het noordelijk halfrond. Samen met haar broer Einar, haar neef en een karavaan van bediendes en bewakers reist ze door de woestijn, op weg naar haar toekomstige echtgenoot.
Als haar karavaan wordt overvallen, belandt Katine in een geheimzinnige bloedcultus. Haar broer Einar moet letterlijk branden en wordt gedwongen om als zogenaamde creotim de koningin, Rah, te dienen. Katine moet Rah ook dienen. Hoe beter zij dat doet, hoe meer bà'rash (genade) Einar krijgt. Na 1000 nachten (vandaar de titel) zal Katine een keuze moeten maken. Sterven, of veranderen in een bloeddorstige feeks en eeuwig leven.
De andere feeksen, die Rahs zusters worden genoemd, zien eruit als afzichtelijke monsters en Katine wil dàt absoluut voorkomen. Ze smeedt een plan om te ontsnappen, maar kan ze haar broer zomaar achterlaten? En dan bloeit er ook nog een liefde op tussen Katine en één van de creotim. Dit alles zorgt ervoor dat Katine vergaande beslissingen moet nemen, beslissingen die verder gaan dan zij ooit kan overzien en niet alleen gevolgen hebben voor haar eigen leven.
Aan het begin van het boek is Katine gewend om in alles bediend te worden. Ook is het voor haar normaal dat mannen haar schoonheid aanbidden en voor haar door het stof kruipen. Naarmate het verhaal vordert, komt steeds meer een andere kant naar boven. Katine blijkt ook zeer zorgzaam te zijn en bereid om veel (alles?) op te offeren om haar dierbaren te kunnen redden.
Sophia heeft een beeldend taalgebruik, die niet geschikt is voor tere zieltjes. Ze schuwt er niet voor terug om erotische scenes en/of gewelddadige passages tot in detail te beschrijven. Als 1000 nachten ooit verfilmd wordt (wat ik heel erg hoop) dan krijgt het zeker de labels 16+, seks en angst.
Op de cover staat een in grijstinten afgebeelde vrouw, waarvan het hoofd niet te zien is. Een tepel schijnt door haar gewaad en dat maakt haar verleidelijk en mysterieus. Precies hoe hoofdpersoon Katine is. De zwarte achtergrond maakt het geheel wat duister, wat goed bij de inhoud van het boek past.
Hoewel de hele Bloedwetten-serie over vampieren gaat, weet Sophia het klassieke beeld van deze wezens totaal overhoop te gooien.
1000 nachten is een afgerond verhaal, maar toch heb je als lezer het gevoel dat het verhaal verder gaat. Voor wie de Bloedwetten-serie in chronologische volgorde wil lezen, dus beginnend bij het begin van het verhaal en zo verder, dan is dit de volgorde:
1. 1000 nachten
2. Zwart hart
3. Kleine moordenaar
4. Vonnis
5. Verlossing
Alleen bij Verlossing heb je voorkennis nodig (van Vonnis), alle andere boeken zijn los te lezen.
Wie meer wil weten over Sophia Drenth, moet zeker een kijkje nemen op haar website: www.bloedwetten.com. Je kunt haar ook volgen op www.facebook.com/bloedwetten.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen