autobiografie van een advocaat die ter dood veroordeelden juridisch bijstaat

Liesbeth Jochemsen 13 juni 2023 Auteur
Ik kocht dit boek in een kringloopwinkel in Diepenveen, tijdens Koningsdag 2023.
Kroniek van een executie vertelt het persoonlijke verhaal van een advocaat uit de V.S. die ter dood veroordeelden juridisch bijstaat.
Het boek begint met een verklaring van de auteur waarin hij uitlegt dat alles in dit boek is gebaseerd op feiten, maar dat namen en specifieke details zijn veranderd omwille van zijn beroepsmatige zwijgrecht. Het boek eindigt met een vrij droge, vol met juridische termen, ethische beschouwing van een professor in de rechten, gevolgd door een lijst met uitleg van de voetnoten die daarin worden genoemd.
Daartussen het eigenlijke verhaal. Ik moest behoorlijk wennen aan de schrijfstijl. Hoewel er dialogen in voorkomen, worden er nergens aanhalingstekens gebruikt. In het boek komen meerdere rechtszaken aan bod, net als verschillende ter dood veroordeelden. Deze zaken worden door elkaar heen beschreven, waarbij er ook geregeld wordt teruggeblikt. Daartussen vertelt de auteur ook nog hoe hij tijd doorbrengt met zijn vrouw en zoontje. Doordat het boek verder geen hoofdstukken heeft, vond ik het soms lastig om te onthouden welke veroordeelde nou van welke misdaad werd verdacht.
Als lezer volg je de worsteling van de hoofdpersoon. Wat vertel je aan je kind over het werk dat je doet? Hoe kun je iemand bijstaan die verdacht wordt van de meest verschrikkelijke misdaden? De meeste van zijn cliënten zijn schuldig, maar misschien zaten er ook onschuldigen bij. Hoe bewijs je dat iemand onschuldig is, als hij letterlijk nog maar een paar uur te leven heeft?
Het is vaak een woud van juridische regels. Indienen van bewijsmateriaal, wrakingsverzoeken, uitstel vragen op grond van een kleine voetnoot in de wet om zo de cliënt een week langer in leven te kunnen houden en hopelijk in de tussentijd iets beters verzinnen. Maar ook cliënten die op het randje van ontoerekeningsvatbaarheid balanceren. Hoe bewijs je zoiets? In de V.S. werken ze in de rechtbank met een jurysysteem. De samenstelling van de jury en ook de huidskleur van de verdachte kunnen het verschil maken tussen leven en dood.
Het boek staat vol met juridische termen. Hoewel die wel worden uitgelegd, is het echt een boek waar je je aandacht goed bij moet houden. Wellicht is het voor studenten en medewerkers in de juridische sector beter te volgen en begrijpen.
Het boek zet je aan het denken. Waarom is er in de V.S. (en een aantal andere landen) een doodstraf? Is dat moreel wel juist? Hoe kan het dat het leven van een ter dood veroordeelde afhangt van allerlei juridische regeltjes? Dat iemand wordt geëxecuteerd vanwege het feit dat een kantoor om vijf uur 's middags sluit en zijn advocaat net een paar minuten te laat is met het indienen van een tegenargument vanwege een computerstoring?
Hoewel het een interessant onderwerp was om over te lezen, denk ik dat er meer publiek voor is in de V.S. en/of bij medewerkers en studenten in de juridische sector.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen