geschiedenis van robotica

Liesbeth Jochemsen 19 augustus 2023 Auteur
Dit boek kreeg ik gratis in de bibliotheek bij de landelijke actie Nederland Leest in 2017.
Ik, Robot is een raamvertelling waarin robotpsycholoog Susan terugblikt op haar leven. Het boek is oorspronkelijk in 1950 beschreven. Vanuit Susans ogen volg je de ontwikkeling van de robotica tot aan het jaar 2058. In ieder verhaal zijn de robots weer een stukje geavanceerder dan in het vorige verhaal. Het begint met een onschuldige speelgoedrobot, maar gaandeweg krijgen de robots steeds meer verantwoordelijkheden.
Voorin het boek zijn de drie wetten der robotica opgenomen, waarin o.a. staat dat een robot een mens geen letsel mag toebrengen of door passief et blijven, hem letsel mag laten overkomen. In meerdere verhalen zorgt dit voor conflicten.
Ook zijn er verhalen waarin de robots bijna menselijke trekjes gaan vertonen. Hebben ze daarmee ook rechten? Wat is een mens eigenlijk?
Sommige verhalen zijn inmiddels door de werkelijkheid ingehaald. Zo hebben we (nog) geen seleniummijnen op Mercurius, maar ondanks dat zijn de verhalen angstwekkend actueel. Hoeveel macht willen we toekennen aan machines en robots?

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen