Transgender detective

Liesbeth Jochemsen 30 mei 2023 Auteur
Ik kocht dit boek in de aanbieding bij de lokale boekhandel.
De schaker en het meisje is het eerste deel van een serie met Leo Stanhope in de hoofdrol. Ondanks dat vormde het boek een afgerond verhaal.
Het verhaal speelt zich af in het Londen van 1880. Leo Stanhope werkt als assistent in het mortuarium van het ziekenhuis. Het is zijn taak om op te schrijven wat de doodsoorzaak is van de veelal arme drommels die worden binnengebracht. Hij huurt een kamer boven een apotheek en is verliefd op Maria, een prostituee. Eens per week bezoekt hij haar en samen dromen ze van een beter leven. Ook gaat hij wekelijks naar de schaakclub waar hij goede gesprekken heeft met de Jood Jacob.
Wanneer Maria's lichaam uit de Theems wordt opgevist, is Leo de hoofdverdachte van deze moord. Om zijn onschuld te bewijzen en Maria recht te doen gaat Leo op zoek naar de echte dader. Dat blijkt nog niet zo gemakkelijk. Rijke Londenaren krijgen het voordeel van de twijfel, terwijl arme inwoners algauw hun eigen onschuld moeten bewijzen. Daarnaast verbergt Leo een groot geheim. Hij is geboren als vrouw, maar leeft als man. In het Victoriaanse Londen van die tijd is dat een misdaad waar de doodstraf op staat.
Geregeld brengt zijn identiteit Leo in de problemen. Weinig mensen weten van zijn geaardheid, maar er hoeft maar één iemand naar de politie te stappen. Door het boek heen zie je Leo worstelen met zichzelf. Is hij bereid zijn identiteit prijs te geven als hij daarmee de moord op Maria kan oplossen? En wil hij wel een man zijn als de mannen in zijn omgeving grof en respectloos met vrouwen omgaan?
Het verhaal is een typische Wie heeft het gedaan? waarbij ieder puzzelstukje dat gevonden wordt weer nieuwe vragen oproept. Als lezer leefde ik helemaal mee met Leo en kon ik de achterbuurten en armere gedeeltes van Londen zo voor me zien. Maar ook het enorme contrast en de ongelijkheid tussen arm en rijk en de oneerlijkheid daarvan.
Ik heb dit boek dan ook met veel plezier gelezen.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen