bundel met 10 sciencefiction verhalen

Liesbeth Jochemsen 18 december 2023 Auteur
Ik las dit boek voor de groep Boeken toer lezen en recenseren van boeken van onbekende schrijvers. Later won ik een eigen exemplaar met de lezers enquête 2023 van de Fantastische Unie.
Dit is een bundel met tien korte sciencefiction verhalen. Sommige daarvan zijn al eens eerder gepubliceerd. Wat de verhalen gemeen hebben is dat het voor de hoofdpersonen anders verloopt dan zij verwacht hadden.
Een enkele keer vond ik een verwijzing naar een ander verhaal in de bundel. Verder zijn de verhalen allemaal los te lezen. Er staan helaas wel veel taalfouten in het boek. Hoewel het mij soms stoorde, heeft dat geen negatief effect gehad op mijn leesgenot.

Teruggaan valt niet mee
Je bent ergens belandt waar je niet wilt zijn. Hoe kom je weer thuis? En verhaal over het afleggen van zeer grote afstanden, in ruimte en in tijd, met behulp van een magische spiegel. Ik werd nieuwsgierig naar waar de hoofdpersoon telkens terecht zou komen. De werking van de spiegel was mij niet helemaal duidelijk. Het was af een toe een beetje te toevallig.

Datazee
Een beklemmend verhaal over gekoppelde individuen en een algoritme dat alles voor je bepaalt. Wat zijn auteursrechten nog waard? Een wereld waar ik absoluut niet in wil leven, maar waar we wel hard naar op weg zijn als we niet uitkijken.

Crathos
Dit is meer een fantasy verhaal. Over een godheid? monster? die door anderen is vergeten. Ik zag het wezen zo voor me.

Hoe Henri zich ontwikkelt
Over een jongen met een bijzondere gave. Of is het een vloek? Het stelt zijn ouders voor genoeg uitdagingen. Het einde was voor mij een beetje te simpel, maar wel leuk en origineel bedacht. Henri kan nog veel meer avonturen beleven. Een idee voor een eigen bundel?

Verstrengeling
Een bijzonder scheppingsverhaal met de onschuldige en onwetende Adam en Eva in de hoofdrol. Maar ook over de machtswellust van bedrijven. Je trekt makkelijk een parallel naar onze Westerse beschaving.

Bijles
Een verhaal over liefde en cultuurverschillen.

Big Bang
Ik vond dit een erg leuk verhaal met een zeer bijzondere hoofdpersoon. Knap om vanuit zo'n perspectief te kunnen schrijven! Ook de “wereld” van het verhaal zit goed in elkaar. Ik werd nieuwsgierig naar wat er op de andere etages gebeurde.

Uit Afrika
Dit verhaal lijkt eerst op een gewoon verhaal. Ik vroeg me ook lang af wat nou het fantastische element in het verhaal zou zijn. Laten we hopen dat het nooit werkelijkheid gaat worden.

Dat maakt ons mens
Mensen met een collectief bewustzijn. Ik zou knettergek worden, maar daar is een oplossing voor. Het lijkt ideaal, maar is dat wel zo wenselijk? De auteur weet de verschillende persoonlijkheden goed uit elkaar te houden waardoor het geheel goed leesbaar blijft.

Wolken van Jupiter
Een ontroerend verhaal over het verglijden der jaren en de (on)zin van je werk. Met prachtige beschrijvingen van de planeet Jupiter. Ik had best even dor de ogen van Harald willen kijken.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen