dodelijke bacterie bij gaswinning Groningen

Liesbeth Jochemsen 22 mei 2023 Auteur
Ik kocht dit boek in een online verkoop.
Wat als er bij de gaswinning in Groningen een dodelijke, zeer besmettelijke bacterie mee naar boven komt? Daarover gaat dit boek.
Bij de gaswinning in Groningen komt een dodelijke bacterie mee omhoog. Deze vleesetende bacterie verandert besmette personen in een soort zombies. Ze kennen geen pijn meer en worden als een magneet aangetrokken tot onbesmette personen. In een poging de pandemie te bedwingen, besluit de minister-president om de drie noordelijke provincies van Nederland op slot te doen. Echt op slot. Niets of niemand mag er nog in of uit en ook het internet en telefoonverkeer worden afgesloten. Dat mensen wanhopig proberen uit de Q-zone te komen, moge duidelijk zijn. De overheid komt daarbij voor moeilijke, haast onmenselijke keuzes te staan.
Te midden van de ontstane chaos volg je een aantal personen. De Gronings-Friese politicus Homme Olivier heeft zich altijd ingezet voor de lokale bevolking in Groningen en hun problemen met de gaswinning. Hij wordt als woordvoerder naar voren geschoven. Wanneer de overheid het leger inzet om vluchtelingen uit het gebied tegen te houden, lijkt Homme juist de zondebok te worden. Ondanks alle gevaren besluit hij om naar het besmette gebied te reizen, op zoek naar zijn vrouw.
Een ander personage dat je volgt is Charlie. Zij werkt als laborant in een ziekenhuis in Groningen en probeert tegelijkertijd te overleven te midden van alle dodelingen én een medicijn te vinden.
Ook volg je Karin, hoofdredacteur van 247Nieuws. Dit is een nieuwszender die door de andere media niet serieus wordt genomen. Karin neemt onorthodoxe maatregelen om toch beelden vanuit de Q-zone te kunnen krijgen en uitzenden. Iets dat nogal grote gevolgen heeft.
Door heel het boek heen voel je de emoties, de onmenselijke keuzes die gemaakt moeten worden. Maar ook politici die hun eigen hachje willen redden, soldaten die deserteren en de Europese Unie die druk zet op de Nederlandse overheid. En natuurlijk het menselijke verhaal van een man die wanhopig op zoek is naar zijn vrouw.
Dat de dodelingen geen open water durven oversteken maakt het praktisch uitvoeren van de quarantaine iets gemakkelijker. Of maakt de auteur het hiermee zichzelf gemakkelijk? Ik had graag meer willen lezen over hoe de Duitse overheid de pandemie buiten hun landsgrenzen probeert te houden. En hoe zit het met het ontwikkelen van een medicijn?
Het boek speelt zich voornamelijk af in Den Haag en in Groningen en Friesland. Ik vond het leuk om al die lokale namen en plekken tegen te komen. Ook het Fries in het boek is een leuke toevoeging.
De vraag blijft wat er zal gebeuren als zoiets werkelijk plaatsvind. Hopelijk blijven een aantal dingen uit dit boek dan sciencefiction, of beter gezegd: horror.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen