uit de kast in een streng religieus milieu

Liesbeth Jochemsen 02 februari 2024 Auteur
Nel Goudriaan en ik hebben in ruil voor een recensie elkaars boek gelezen. Zij las voor mij Mozaïek van Geluk en ik las voor haar Hart en Hemel.

Hart en Hemel gaat over GertJan, hij komt uit een streng religieus milieu. Hij is het enige kind van zijn ouders. Vooral zijn moeder is erg fanatiek in haar geloof en citeert graag uit de Bijbel. Ook kan ze geen moment stil zitten, het huis moet altijd blinkend schoon zijn. Dat er met haar meer aan de hand is, blijkt al snel. Al wordt dat zoveel mogelijk verzwegen en verborgen gehouden, vooral door haarzelf.
GertJan is getrouwd met Eva, die uit dezelfde kerk komt als hij. Als GertJan zijn oude jeugdvriend Peter ontmoet wordt duidelijk dat de jongens verliefd op elkaar zijn. GertJan besluit om van Eva te scheiden en met Peter verder te gaan. Die beslissing wordt door zijn ouders en de kerk absoluut afgekeurd.
Langzaam krijg je te weten wat voor gevolgen de beslissing van GertJan heeft. Niet alleen voor hemzelf en Peter, maar ook voor Eva, zijn ouders en verschillende andere personen. De kerk hoort een plaats van liefde te zijn, maar de kerk van GertJan lijkt wel de hel op aarde, zo kil en meedogenloos. Vooral dominee Brummelkamp kan wel een lesje medemenselijkheid gebruiken. Wat een nare man is dat! En dan komt hij ook nog geregeld over de vloer bij GertJans ouders. Gelukkig kan GertJan altijd bij zijn oma terecht. Zij is een hele lieve vrouw met het hart op de juiste plaats.
Nel heeft de verschillende personages goed uitgewerkt en ook goed nagedacht over hun onderlinge verhoudingen. De beslissing van GertJan om bij Peter te gaan wonen zet een kettingreactie van gebeurtenissen in gang, die invloed heeft op meerdere levens.
Ik vind de cover wel bij het genre passen, maar niet echt bij het boek zelf. Het lijkt er op dat GertJan zich losmaakt van zijn ouders op de cover, maar dat is niet helemaal duidelijk. De titel past wel weer goed bij het verhaal. Want volgens zijn ouders en de kerk waar hij is opgegroeid gaat hij niet naar de hemel later als hij blijft omgaan met Peter.
Ik heb de auteur op één foutje kunnen betrappen wat betreft de vele Bijbelteksten die GertJans moeder gebruikt. Niet Lot zelf, maar zijn vrouw veranderde in een zoutpilaar (Genesis 19:26).
Het boek is opgebouwd uit drie duidelijke delen, die elk over een andere periode gaan. Door middel van terugblikken leer je meer over de jeugd van GertJan en over hoe hij altijd op zijn hoede moest zijn voor de plotselinge buien van zijn moeder.
De kerk van GertJan en het Godsbeeld van zijn moeder zijn soms erg cliché neergezet. Hoewel er helaas ook kerken zijn die veel daarop lijken, wil ik toch even noemen dat dit gelukkig niet voor alle kerken geldt. Er zijn ook kerken waar mensen als GertJan wel met open armen worden ontvangen.
Verder vond ik het wel een ontzettend goed en goed uitgewerkt boek, waarbij ook de namen van de personages helemaal passen bij hun achtergrond.

Meer recensies van Liesbeth Jochemsen